[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Welke versnelling is de beste voor een ebike? derailleur of naafversnelling? welke kiezen?
Ook elektrische fietsen hebben versnellingen. Bij e-bikes heb je de keuze tussen 3 soorten versnelling : derailleur, naafversnelling en de automatische versnelling. De keuze van het type versnelling heeft ook een invloed op het soort motor en type kettingkast van jouw ebike. We leggen de verschillen én voor -en nadelen uit.
Ebike met derailleurversnelling
Een derailleurversnelling heeft meerdere zichtbare tandwielen aan het achterwiel. Dankzij een schakelmechanisme (de derailleur) zal de ketting zich trapsgewijs van het ene naar het andere tandwiel verplaatsen. Door deze gemakkelijke schakeling kan je over wel 25 versnellingen beschikken en eenvoudig kleine tussenstapjes maken. Je kan wel enkel schakelen als je aan het fietsen bent of roteert.
De bediening is terug te vinden aan je stuur, wat zorgt voor een eenvoudig gebruik. Het is overigens een soepel systeem dat erg licht en krachtig is in vergelijking met de andere versnellingstypes. Het is dan ook de keuze bij uitstek voor sportieve ebikes en langere ritten in heuvelachtige gebieden.
Een systeem met een derailleurversnelling is enkel mogelijk in combinatie met een open kettingkast. Dit zorgt er wel voor dat het systeem gevoeliger is voor vuil en dus vaker onderhoud zal vereisen. Dit betekent ook wel dat je gemakkelijk het onderhoud kan voorzien: je moet niet steeds eerst de kettingkast verwijderen. Daarnaast moet je een derailleur regelmatig opnieuw (laten) afstellen.
Je kan dit systeem combineren met alle types motoren (voorwiel, midden, achterwiel).
Voordelen derailleurversnelling:
- een zeer groot bereik qua standen
- Lichtgewicht.
- Een derailleur is ook zeer geschikt voor steile hellingen en fietsvakanties.
- Onderhoud en afstelling zijn redelijk gemakkelijk door de open kettingkast.
Nadelen derailleurversnelling:
- Ze zijn kwetsbaar zijn
- slijten sneller
- vragen meer onderhoud
- Derailleurversnellingen kunnen niet gecombineerd worden met een dichte kettingkast. Wel kun je een kettingscherm monteren om je broek schoon te houden.
Ebike met naafversnelling
De naaf-versnelling blijft de meest beste keuze bij elektrische fietsen tegenwoordig ( Nexus) In tegenstelling tot bij een derailleursysteem kan je tandwielen hier niet zien. Deze zitten namelijk verborgen in de naaf van het wiel. Je kan een naafversnelling combineren met een open of gesloten kettingkast.
Dit systeem heeft opmerkelijk minder versnellingen (doorgaans 7 à 8) waardoor het vinden van de ‘perfecte’ versnelling soms wat moeilijker is. Je kan hierdoor ook minder nauwkeurig schakelen, en best wanneer je niet aan het trappen. Hierdoor voorkom je mogelijke beschadigingen, en dus kosten.
Er zijn e-bikes die over een schakel hulp beschikken die ervoor zorgt dat de trapondersteuning automatisch stopt tijdens het schakelen. Soms kan je zelf gaan voor een automatisch schakelsysteem. Bij een naafsysteem kan je trouwens wel schakelen in stilstand, wat niet mogelijk is bij een derailleur.
Qua onderhoud zit je vrij goed met een naafversnelling. Deze type systemen zijn namelijk onderhoudsvrij omdat het schakelmechanisme in de naaf verwerkt is. Vuil en water krijgen de kans niet om je systeem aan te tasten. Het is wel een vrij zwaar systeem.
Je kan dit systeem combineren met een voorwiel- of middenmotor.
Voordelen naafversnelling:
- zit doorgaans weggestoken in kettingkast, schakelt veel vlotter en lichter
- je kan schakelen in stilstand
- onderhoudsvrij
Nadelen naafversnelling:
- Vraagt meer kennis om zelf een wiel te vervangen
- De naafversnelling zelf regelen vereist kennis
- Duurder in aankoop
- iets minder nauwkeuriger schakelen
Ebike met automatische versnelling
De automatische (ook wel traploze) versnelling is het meest simpele systeem. Er is geen vast aantal versnellingen en je hoeft zelf niet meer te piekeren erover.
Je kan kiezen tussen een handmatige en een automatische variant. Het handmatige systeem kan je via een draaihendel aan het stuur bedienen, terwijl het automatische systeem zelf alles gaat bepalen. Voor een elektrische fiets is een automatische versnelling erg interessant om het maximale uit je actieradius te halen. Je accu zal het wel iets zwaarder te verduren krijgen en meer energie moeten afgeven. Je fiets kan ook wat zwaarder wegen als deze versnelling aanwezig is; het is een vrij stevig systeem.
Ook dit is een onderhoudsvrij systeem. Je zal sowieso voor een gesloten kettingkast moeten gaan. Combineren kan met een voorwiel- of middenmotor.
Voordelen automatisch versnellingsysteem:
- onderhoudsvrij
- het systeem schakelt automatisch
Nadelen automatisch versnellingssysteem:
- is een zwaarder systeem
- batterij verbruikt meer
Het verschil tussen 7 versnellingen of 9 bij een E-bike
Bij Minerva werken wij op e-bikes hoofdzakelijk met 7 of 9 Speed
Laten we als voorbeeld een 9 speed cassette nemen (9 tandwielen achter) en een enkel kettingblad voor. Het totaal aantal versnellingen is in het voorbeeld dus 1 x 9 = 9. Wanneer het gewenste bereik van de versnellingen groot is en maar weinig beschikbare versnellingen worden de onderlinge stappen naar de volgende versnelling groter. Hierdoor bestaat de kans dat je niet de meest ideale versnelling kunt vinden onder alle omstandigheden.
Bij 7 speed heb je enkel de twee laatste/grootste tandwielen niet. Deze zijn hoofdzakelijk nodig bij zware beklimmingen .
HOE BEDIEN JE DE VERSNELLING:
Afbeelding 1 draaisysteem 7 SP
Afbeelding 2 kliksysteem 9 SP
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]