Net zoals de meeste gewone fietsen, beschikken ook elektrische fietsen over versnellingen. Bij e-bikes heb je doorgaans de keuze tussen drie soorten: derailleur, naaf, en de automatische versnelling. Heb je een voorkeur van versnelling? Dan zal dit mogelijks invloed hebben op het soort motor en type kettingkast dat je fiets heeft.

Derailleurversnelling

Een derailleurversnelling heeft meerdere zichtbare tandwielen aan het achterwiel (of voorwiel) zitten. Dankzij een schakelmechanisme (de derailleur) zal de ketting zich trapsgewijs van het ene naar het andere tandwiel verplaatsen. Door deze gemakkelijke schakeling kan je over wel 25 versnellingen beschikken en eenvoudig kleine tussenstapjes maken. Je kan wel enkel schakelen als je aan het fietsen bent.

De bediening is terug te vinden aan je stuur, wat zorgt voor een eenvoudig gebruik. Het is overigens een soepel systeem dat erg licht en krachtig is in vergelijking met de andere versnellingstypes. Het is dan ook de keuze bij uitstek voor sportieve fietsen en langere ritten in heuvelachtige gebieden.

Een systeem met een derailleurversnelling is enkel mogelijk in combinatie met een open kettingkast. Dit zorgt ervoor dat het systeem gevoeliger is voor vuil en dus vaker onderhoud zal vereisen. Dit betekent ook wel dat je gemakkelijk het onderhoud kan voorzien: je moet niet steeds eerst de kettingkast verwijderen. Daarnaast moet je een derailleur regelmatig opnieuw (laten) afstellen.

Je kan dit systeem combineren met alle types motoren (voorwiel, midden, achterwiel).

Naafversnelling

De naafversnelling blijft de meest populaire keuze bij elektrische fietsen tegenwoordig. In tegenstelling tot bij een derailleursysteem kan je tandwielen hier niet zien. Deze zitten namelijk verborgen in de naaf van het wiel. Je kan een naafversnelling combineren met een open of gesloten kettingkast.

Dit systeem heeft opmerkelijk minder versnellingen (doorgaans 7 à 8) waardoor het vinden van de ‘perfecte’ versnelling soms wat moeilijker is. Je kan hierdoor ook minder nauwkeurig schakelen, en best wanneer je niet aan het trappen. Hierdoor voorkom je mogelijke beschadigingen, en dus kosten. Ben je bang dat je dit gaat vergeten? Er zijn e-bikes die over een schakelhulp beschikken die ervoor zorgt dat de trapondersteuning automatisch stopt tijdens het schakelen. Soms kan je zelf gaan voor een automatisch schakesysteem. Bij een naafsysteem kan je trouwens wel schakelen in stilstand, wat niet mogelijk is bij een derailleur.

Qua onderhoud zit je vrij goed met een naafversnelling. Deze type systemen zijn namelijk onderhoudsvrij omdat het schakelmechanisme in de naaf verwerkt is. Vuil en water krijgen de kans niet om je systeem aan te tasten. Het is wel een vrij zwaar systeem.

Je kan dit systeem combineren met een voorwiel- of middenmotor.

Automatische versnelling

De automatische (ook wel traploze) versnelling is het meest simpele systeem. Er is geen vast aantal versnellingen en je hoeft zelf niet meer te piekeren erover.

Je kan kiezen tussen een handmatige en een automatische variant. Het handmatige systeem kan je via een draaihendel aan het stuur bedienen, terwijl het automatische systeem zelf alles gaat bepalen. Voor een elektrische fiets is een automatische versnelling erg interessant om het maximale uit je actieradius te halen. Je accu zal het wel iets zwaarder te verduren krijgen en meer energie moeten afgeven. Je fiets kan ook wat zwaarder wegen als deze versnelling aanwezig is; het is een vrij stevig systeem.

Ook dit is een onderhoudsvrij systeem. Je zal sowieso voor een gesloten kettingkast moeten gaan. Combineren kan met een voorwiel- of middenmotor.