Je staat er niet altijd bij stil, maar niet alle fietsen hebben dezelfde remmen. Net zoals dat het geval is bij de motoren en batterijen, zijn er ook verschillende soorten remmen beschikbaar voor elektrische fietsen. Aangezien je met een e-bike tot 25 km/u kan rijden, is het erg belangrijk krachtige remmen te hebben op je fiets. We overlopen de bestaande types remmen.

Terugtraprem

In België zal je geen fietsen vinden die enkel over een terugtraprem beschikken. Dit in vergelijking tot Nederland, waar dit wel mag. Zoals de naam reeds doet vermoeden kan je remmen door achteruit te trappen. Op het achterwiel zit een krachtig remsysteem waarbij de remvoeringen tegen de binnenkant van de naafhuis worden gedrukt. Op een elektrische fiets zal je dit type rem echter niet vaak terugvinden. Voor fietsers met reuma kan een terugtraprem wel interessant zijn, aangezien zij soms last hebben met het inknijpen van de handrem.

Terugtrapremmen hebben enkele voor- en nadelen. Zo vergen ze niet veel onderhoud, zijn ze enorm sterk en zit er geen kabel in die weg die bovendien nog eens stuk kan gaan. Je kan echter met dit soort rem enkel achter remmen waardoor je maar half zo hard remt als wanneer er zowel voor- als achterremmen op je fiets zitten. Dit betekent een langere remweg. Deze remmen worden ook erg warm als je lange afdalingen moet nemen en als je ketting breekt, kan je zelfs niet meer remmen.

Velgremmen / v-brakes

Bij velgremmen, ook wel v-brakes genoemd, wordt de velg als remschijf gebruikt. Er wordt hierbij een soort remblokje uit kunststof tegen de rand van de velg gedrukt. Velgremmen zorgen ervoor dat je elektrische fiets snel tot stilstand komt dankzij een groot remoppervlak. Hierdoor slijten de remmen wel eerder waardoor vervanging sneller aan de orde is.

Deze soort remmen zijn licht en werken erg goed bij droog weer maar zullen minder betrouwbaar zijn als het regent. Houdt er ook rekening mee dat, net zoals bij terugtrapremmen, lange afdalingen kunnen zorgen voor opwarming. Je velg kan erg heet worden, wat kan leiden tot een klapband.

Binnen de categorie velgremmen heb je een grote hoeveelheid aan soorten. Zo is er de zijoptrekrem die standaard op racefietsen te vinden is. Helaas scoren deze remmen een onvoldoende op hun belangrijkste eigenschap: remmen. Op luxere vakantiefietsen zitten vaak Magura-velgremmen. Dit is een iets duurdere velgrem maar biedt tal van voordelen. Zo vergen deze remmen weinig onderhoud, zijn de remblokjes heel eenvoudig te vervangen, is de remkracht goed te doseren en zijn ze uitermate geschikt voor fietsen met brede banden. Je zal Magura-velgremmen ook wel eens terugvinden op elektrische fietsen.


Schijfremmen

In eerste instantie waren het vooral mountainbikes die schijfremmen hadden, maar tegenwoordig zijn er ook elektrische fietsen met dit soort remmen. Een schijfrem werkt volgens het volgende principe: op het wiel is een stalen schijf aanwezig die draait wanneer het wiel wordt aangedreven. Wanneer je de handrem inknijpt, drukken remblokjes tegen deze schijf waardoor het volledige wiel wordt afgeremd. We maken een onderscheid tussen een mechanisch en hydraulisch schijfrem. Meestal is een schijfrem hydraulisch aangestuurd omdat dit een direct en doseerbaar remgevoel geeft. Bij hydraulische schijfremmen wordt de druk in de kabel opgebouwd doordat de olie wordt samengeperst. Mechanische schijfremmen zie je niet zo vaak meer omdat deze meer onderhoud vergen en niet even krachtig zijn als de hydraulische variant.

Schijfremmen hebben een korte remweg, en dit zowel op droge als natte dagen. Het is dus niet dat je een langere remweg nodig hebt bij regenachtig weer, zoals bij velgremmen. Verder zal je rem niet warm worden tijdens een afdeling, in tegenstelling tot terugtrap- en velgremmen. Dit type rem zal ook niet slijten, waardoor je er lang plezier van hebt.

Een nadeel is echter dat dit een erg kwetsbare rem is. Tussen de schijf en de remblokjes is maar een beperkte ruimte aanwezig waardoor ze meteen botsen wanneer het frame niet stijf genoeg is. Ook bij een slag in de remschijf, een slechte afstelling of een beetje vuil kan dit al gebeuren.

Rollerbrakes

Rollerbrakes zijn de opvolger van de bekende trommelremmen. Rollerbrakes remmen door middel van een in een oliebad liggende uitzettende rollers, die evenwijdig om een as liggen. Wanneer je remt, draait een gekarteld wiel waardoor deze de rollers tegen een remschoen duwen. De remschoen zal op zijn beurt tegen het remoppervlak duwen. Dankzij dit proces zal je fiets tot stilstand komen. Natuurlijk zal de warmte die ontstond moeten worden afgevoerd; dit gebeurt aan de hand van een koelschijf met ribben.

Het voordeel van rollerbrakes is dat deze amper onderhoud vergen en een stuk minder snel slijten dan velgremmen. Je zal er enkel op moeten letten dat je je remmen nu en dan eens insmeert. Dit type rem zal ook perfect blijven werken bij regenachtig weer. Rollerbrakes zijn overigens gemakkelijk af te stellen en een powermodulator in de rem zorgt ervoor dat je niet overkop kan gaan. Dit betekent echter ook dat je minder hard kan remmen. Verder zijn dit soort remmen vrij zwaar en kunnen ze niet gerepareerd worden; eenmaal ze kapot zijn, moet je ze vervangen.