Een overzicht van de meest gestelde vragen

Staan de vraag en het antwoord hier niet tussen, aarzel niet om uw vraag te stellen op onze contactpagina

Volt (V) en Ah (Ampère-uur) zijn beide belangrijke termen die worden gebruikt bij het beschrijven van de capaciteit van een ebike-batterij.

Volt is een maateenheid voor de elektrische spanning van de batterij en geeft aan hoeveel “druk” er achter de stroom zit die door de batterij wordt geleverd. Een hogere spanning betekent dat er meer vermogen beschikbaar is om de elektromotor van de ebike aan te drijven. De meeste ebike-batterijen hebben een spanning tussen 24V en 48V.

Ah, daarentegen, is een maateenheid voor de capaciteit van de batterij en geeft aan hoeveel stroom de batterij in een bepaalde tijd kan leveren. Hoe hoger het aantal Ah, hoe langer de batterij meegaat voordat hij opnieuw moet worden opgeladen. Een batterij van 10 Ah kan bijvoorbeeld 10 ampère stroom leveren gedurende één uur of 5 ampère stroom gedurende twee uur.

De combinatie van deze twee factoren (Volt en Ah) bepaalt de totale energie-inhoud van de batterij, die wordt uitgedrukt in wattuur (Wh). Dit is een maateenheid die aangeeft hoeveel energie de batterij kan opslaan en afgeven tijdens gebruik. Bijvoorbeeld, een batterij van 36V en 10Ah heeft een totale energie-inhoud van 360 wattuur (Wh).

Het is belangrijk om te weten wat de specificaties van de batterij zijn bij het kiezen van een ebike, omdat deze de prestaties en het bereik van de fiets kunnen beïnvloeden. Een hogere spanning en capaciteit betekent over het algemeen dat de fiets krachtiger is en een groter bereik heeft, maar dit gaat vaak gepaard met een hogere prijs.

De actieradius van een batterij hangt af van wat je precies met de fiets doet. Heb je veel hellingen/bruggen? fiets je met tegenwind? moet je veel stoppen/starten? gebruik je 100% ondersteuning of niet? We hebben er een volledig artikel over geschreven. Lees hier ons actieradius artikel.

Je hebt voor-achter en middenmotoren, maar welke is nu de beste? De meest gekoezen is in ieder geval die met middenmotor. op onze blog leggen we alles uit over het verschil en de voor-en nadelen van elk type fietsmotor. Lees het op onze blog “welke motor kiezen”

Dat hebben we in ons artikel uitgebreid beschreven. Lees onze blog. 

Als je een nieuwe Elektrische Fiets gekocht hebt, kan je de batterij best eerst eens volledig leegrijden en dan volledig opladen. Zo gaat die het langst mee. Een gemiddelde oplaadtijd van een batterij van een Elektrische fiets, bedraagt 6 uur. Je kan de batterij er vlot uitnemen (met een apart sleuteltje) en opladen aan een gewoon stopcontact. De batterijlader wordt door ons meegeleverd

Veel mensen willen per sé een zwaardere of extra batterij kopen, ook al hebben ze nog niet met hun nieuwe Elektrische Fiets gereden. In 90% van de gevallen volstaat de meegeleverde batterij. Dus ons advies: probeer eerst de fiets goed uit en als je na enkele weken merkt dat je een krachtiger batterij kan gebruiken en/of extra batterij, dan kan je die nog aankopen.

Vergeet niet dat de batterij één van de duurste onderdelen is van de Elektrische Fiets. Een extra batterij kost dan ook redelijk veel, in verhouding tot de Fiets zelf.

Vaak zien we immers dat fietsers bij de aankoop van hun e-bike voor een veel grotere batterij kiezen dan dat ze echt nodig hebben, om nooit zonder stroom te vallen. Maar dan betaal je wel een stuk meer voor capaciteit die je eigenlijk niet nodig hebt

De electriciteit is duur. Het opladen van een auto kost veel geld. Maar hoe zit het met een ebike? Daarom wil iedereen graag weten wat het kost. Dat hebben we voor jou berekend in onze blog “wat kost het opladen van een ebike”

Wil je de batterij van je ebike vervangen? Overweeg dan herstelling in plaats van een nieuwe batterij te kopen.

Als je een batterij van een e-bike laat herstellen, dan worden de oude cellen vervangen door nieuwe. Vaak krijg je hierdoor een lichtere batterij met toch een hogere capaciteit.

Als je de accu van je e-bike laat herstellen, is dit doorgaans goedkoper dan wanneer je een nieuwe batterij bestelt. Voor een nieuwe batterij van 300 Wh betaal je zo’n € 400 tot € 450. Voor 400 Wh loopt die prijs op tot € 500 à € 600 en voor 500 Wh zit je tussen € 540 en € 750

Toch is het niet altijd mogelijk een batterij te herstellen. Een fabrikant van de oorspronkelijke accu kan bijvoorbeeld een beveiliging aanbrengen. Soms wordt een batterij ook volgegoten met vloeibare siliconen, waardoor je ze niet uit elkaar kunt halen.

Is je ebike oud? Overweeg dan de aankoop van een nieuwe. Want zoals je kan lezen is de batterij de grootste kost van een Fiets.

Om Elektrische trapondersteuning te krijgen van je ebike, moet je zelf ook wat bijtrappen. Ook al is het maar weinig, want niet iedereen heeft veel kracht. De meest voorkomende niveaus van ondersteuning zijn de trapkrachtsensor en rotatiesensor.

We leggen het allemaal uit in onze blog “trapondersteuning”

De actieradius van je fiets vergroten? dat kan door goed aandacht te besteden aan wat je precies met je batterij doet. We geven 9 concrete tips hiervoor. Lees ze na op onze blog “actieradius vergroten”

De wet zegt dat een Elektrische Fiets géén motor mag hebben, met een vermogen groter dan 250 W. Anders spreek je van een Speedelec en die brengt andere verplichtingen qua verzekering, nummerplaat enz.. met zich mee.