Vragen & antwoorden

Een overzicht van de meest gestelde vragen

Vragen over

elektrische fietsen algemeen

Heb je nog vragen over elektrische fietsen? Misschien staan ze wel tussen in deze FAQ. Voor meer algemene informatie over e-bikes kan je ook altijd op onze blog terecht.

Wat zijn de verschillende soorten motoren/aandrijvingen bij een elektrische fiets?

De motor van je elektrische fiets kan op 3 plaatsen bevestigd zitten: vooraan, achteraan of in het midden van je fiets. Waar deze precies zit, heeft invloed op het stuurgedrag en de stabiliteit van je fiets. Lees er alles over in ons blogbericht over de verschillende soorten motoren.

Wat zijn de verschillende soorten batterijen bij een elektrische fiets?

Naast de motor is de batterij één van de belangrijkste bouwstenen van je e-bike. Batterijen vind je tegenwoordig in alle soorten: lood, Nikkel-Cadmium, Nikkel-Metaal Hybride, etc. Minerva werd echter vooral met Lithium-ion batterijen (Li-ion). Dit is een heel gebruiksvriendelijke batterij, is licht en compact en heeft minder last van schommelingen in temperatuur. Hij slijt niet snel en gaat lang mee voor je hem moet herladen. Verder zijn er de duurdere Bosch batterijen, maar ook Phylion, Lithium Polymeer, en meer. Lees alles over e-bike batterijen in ons blogbericht

Waar moet ik op letten om de levensduur van de batterij te verbeteren?

We geven graag enkele tips mee die ervoor zorgen dat je batterij zo lang mogelijk meegaat:

  • Je bewaart de batterij best binnen op kamertemperatuur. 
  • Je kan je batterij ook langer laten meegaan door een versnelling lager te schakelen wanneer je een berg op rijdt. 
  • Gebruik verder geen alternatieve (vaak goedkopere) oplaadkabel. De kabel die wordt geleverd bij de fiets is specifiek bedoeld voor jouw fiets en batterij. 
  • Je batterij nooit volledig leegrijden. Zo raakt deze namelijk snel beschadigd. Door een speciaal geïntegreerd systeem schakelt de batterij zichzelf uit als deze dreigt te ver te ontladen. Laad je batterij daarna zo snel mogelijk weer op om te voorkomen dat het door zelfontlading toch nog misloopt.

Wat gebeurt er als mijn batterij volledig leeg loopt?

Een volledig lege accu kan schadelijk zijn voor de accu. De levensduur van je batterij zal hierdoor verkorten. Je laadt dus best je batterij op tijd op.

Wat zijn de verschillende soorten remmen bij een elektrische fiets?

De remmen van een elektrische fiets zijn een stuk krachtiger dan deze van een gewone fiets. Hoe sneller je fiets, hoe meer remkracht nodig zal zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen schijfremmen, velgremmen (of V-brakes), rollerbrakes en terugtrapremmen. Lees alles over de soorten remmen in ons blogbericht.

Vragen over

de fietsen van Minerva

Heb je nog vragen over de fietsen van het merk Minerva? Bekijk onderstaande FAQ of bezoek hun website minerva-cycling.be.

Wat is de standaard frame maat van de elektrische fietsen? Tot welke lengte is deze geschikt?

De framemaat is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen eruit komt. De standaard Minerva Frame maat is 49 voor vrouwen en 53 voor mannen. Dit is geschikt voor vrouwen en mannen tussen 1m50 en 1m85. Je kan zelf je framemaat berekenen aan de hand van jouw binnenbeenlengte. 

 

Om optimaal te kunnen genieten je fiets is het van belang dat je een e-bike aanschaft met de juiste framehoogte. Een te kleine of te grote fiets kan namelijk voor lichamelijke ongemakken zorgen. Het zadel en stuur kunnen steeds vlot in hoogte versteld worden, zodat het comfortabel blijft.

Bestaan er ook andere frame maten?

Naast de standaard frame maten zijn er ook andere formaten beschikbaar. Gebruik onderstaande tabel om de juiste framemaat te vinden:

Ik ben mindervalide. Bestaat er ook een elektrische fiets van Minerva met 3 wielen (1 wiel vooraan en 2 achteraan)?

We hebben helaas geen fietsen in ons gamma die geschikt zijn voor mindervaliden. Het lage aantal aanvragen zorgt voor een té hoge kostprijs om ze te fabriceren, wat ze te duur maken voor verkoop.

Kan ik nog een overnameprijs krijgen voor mijn oude fiets (inruilkorting) als ik een nieuwe Minerva e-bike koop?

Je geniet reeds van een grote korting via groepaanbod.be. Omwille hiervan doen wij niet aan betaalde overnames van oude fietsen.

Vragen over

zelfstandigen en bedrijven

Vragen rond de fiscale voordelen van elektrische fietsen voor zelfstandigen en bedrijven? Bekijk onze pagina hier rond en lees onderstaande FAQ.

Kan ik de BTW recupereren als zelfstandige?

De BTW kan voor 100% worden afgetrokken. Dit in tegenstelling tot een bedrijfswagen, waar de Co2 uitstoot bepaalt wat de aftrekbaarheid is. Let wel: de btw is enkel aftrekbaar voor het gedeelte dat de fiets beroepshalve wordt gebruikt en kan niet worden afgetrokken voor de privéverplaatsingen of het gedeelte woon-werkverkeer.

Is een elektrische fiets fiscaal aftrekbaar?

De btw kan eveneens voor 100% worden afgetrokken. Dit in tegenstelling tot een bedrijfswagen, waar de Co2 uitstoot bepaalt wat de aftrekbaarheid is. Let wel: de btw is enkel aftrekbaar voor het gedeelte dat de fiets beroepshalve wordt gebruikt en kan niet worden afgetrokken voor de privéverplaatsingen of het gedeelte woon-werkverkeer.

Genieten zelfstandigen en bedrijven ook van de 3 jaar garantie?

Op de aankoop van elektrische fietsen zou je als bedrijf normaal 1 jaar garantie krijgen. Dankzij Groepaanbod krijg je net zoals particulieren de volle 3 jaar garantie op jouw aangekochte fietsen. Je geniet dus van maar liefst 2 jaar extra garantie.

Vragen over

de bestelling en betaling

Problemen met je bestelling of vragen bij je betaling? Op zoek naar een factuur? Onderstaande vragen bieden een antwoord.

Kan ik een elektrische fiets kopen met ecocheques?

Ja, dat kan! Je kan zowel met papieren als elektronische ecocheques je fiets(en) betalen. Als je online een bestelling plaatst, vink je bij ‘Hoe wil je betalen’ de optie ‘Ecocheques bij levering’ aan. Je zal op voorhand moeten aangeven of je met papieren of elektronische ecocheques wil betalen, alsook welk bedrag. Het resterende bedrag kan je met bankkaart of contant betalen.

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen na mijn bestelling, wat moet ik doen?

Heb je 24u na je bestelling nog steeds geen bevestigingsmail gekregen, check dan eerst even de spam folder. Het kan zijn dat je mailtje daarin terecht is gekomen. Als dit niet het geval is, stuur dan een mailtje met je volledige naam en ordernummer naar info@minerva.be.

Ik heb geen factuur ontvangen, wat moet ik doen?

Stuur de bevestigingsmail die je ontvangt na je bestelling door naar info@minerva.be, en vermeld hierbij dat je graag een factuur van je aankoop wenst.

Er ging iets mis tijdens het plaatsen van mijn bestelling, waar kan ik terecht.

Ging er iets mis voor of tijdens de betaling? Stuur een mailtje naar vraag@groepaanbod.be.

Ging er iets mis na de betaling? Stuur een mailtje naar info@minerva.be.

Vragen over

de levering

Ging er iets mis bij het leveren van je elektrische fiets(en)? Geen zorgen, neem alvast je bevestigingsmail er even bij en bekijk onderstaande vragen.

Ik heb nog steeds geen Track & Trace code ontvangen, wat moet ik doen?

Enkele dagen na het ontvangen van een bevestigingsmail, zal je ook een mail ontvangen met een Track & Trace code. Dit betekent dat je fiets onderweg is naar jou. Het kan zijn dat je bestelling wat vertraging heeft opgelopen. Duurt het langer dan twee weken voor je een twee mail ontvangt? Stuur een mailtje naar info@minerva.be. Vermeld in je mail je naam en ordernummer.

Er is iets mis met mijn geleverde bestelling, wat moet ik doen?

Stuur een mailtje naar info@minerva.be. Zorg dat je mailtje volgende informatie bevat: je naam, je ordernummer en uitleg over wat er precies fout is gegaan met je bestelling.

Vragen over

de garantie

Alles over de garantie kan je terugvinden op deze pagina. Zit je toch nog met vragen? Lees dan zeker onze veelgestelde vragen hieronder!

Ik ben niet tevreden over mijn fiets. Kan ik hem retour sturen?

Je hebt 14 dagen bedenktijd. Wanneer je niet tevreden bent, kan je de fiets laten retourneren. In dat geval stuur je een mail naar info@minerva.be met de bevestigingsmail van de bestelling. Zij zullen dan contact opnemen met jou voor een omruiling (andere e-bike) of terugbetaling. Let wel: beschadigde fietsen worden niet geaccepteerd. Je fiets moet proper en intact zijn.

Welke schade valt niet onder de garantie?

Schade door een ongeval en vandalisme vallen niet onder garantie. Indien je deze wil laten herstellen, kan hier wel een offerte voor gemaakt worden, zij het betalend.

Vragen over

het onderhoud

Bij de aankoop van je elektrische fiets via groepaanbod.be krijg je een gratis jaarlijks onderhoud gedurende drie jaar. Zit je met vragen rond dit onderhoud? Lees dan zeker verder.

Waar kan ik terecht voor het gratis onderhoud?

Voor een gratis onderhoud kan je je registreren op https://servicebike.be/nl/webservice/. Afhankelijk van welke hersteller beschikbaar is, wordt er een servicepunt toegewezen. Het kan zijn dat dit niet het dichtstbijzijnde servicepunt is, aangezien sommige lokale herstellers geen plaats meer hebben, in verlof zijn, etc.

Wat is het verschil tussen een onderhoud en een herstelling?

Wanneer je onderhoud aanvraagt, impliceert dit dat er niks specifieks aan je fiets scheelt, maar dat je deze eens wil laten nazien in een servicepunt. Een onderhoud wordt altijd in het servicepunt zelf voorzien.

Bij een herstelling is er echt iets mis met de fiets, zoals een kapotte binnenband. Een herstelling kan zowel in een servicepunt als aan huis worden uitgevoerd, afhankelijk van je gekozen hersteller.

Hoeveel keer kan ik mijn fiets gratis laten onderhouden?

Je hebt recht op 1 gratis onderhoud per jaar en dit gedurende de eerste 3 jaren na jouw aankoop. Daarna kan je nog steeds terecht bij dezelfde servicepunten, maar dan is het onderhoud betalend.

Waar kan ik de servicepunten van Minerva terugvinden?

Er zijn meer dan 120 servicepunten verspreid over Vlaanderen. Zo kan iedereen op een relatief korte afstand bediend worden. Minerva kiest ervoor om geen lijst vrij te geven van deze servicepunten, omdat zij anders overdonderd worden door telefoontjes, mails en ongepaste bezoeken. Je kan je onderhoud of herstelling vlot boeken via https://servicebike.be/nl/webservice/. Afhankelijk van welke hersteller beschikbaar is, wordt er een servicepunt toegewezen. Het kan zijn dat dit niet het dichtstbijzijnde servicepunt is, aangezien sommige lokale herstellers geen plaats meer hebben, in verlof zijn, etc.

Komt men aan huis voor een gratis onderhoud?

Voor een onderhoud wordt niet aan huis gewerkt. Je zal hiervoor naar een servicepunt moeten. Is je elektrische fiets echter defect en moet deze hersteld worden, biedt Minerva wel herstellingen aan huis aan, en dit onder de garantie. De hersteller komt tot bij jou thuis, haalt de fiets op en brengt deze terug na de herstelling.

Kan ik zomaar naar een servicepunt stappen om garantie te claimen bij een defect/herstelling?

Indien je garantie wenst, dien je steeds de herstelling aan te melden via https://servicebike.be/nl/webservice/. Enkel dan zal de herstelling gratis uitgevoerd worden. Indien het werkelijk om garantie gaat, zal het servicepunt contact opnemen om een afspraak te maken.

Kan ik na de garantietermijn ook beroep doen op Servicebike?

Dat kan zeker, alleen zullen de werkuren en onderdelen steeds betalend zijn. Je kan vooraf steeds een offerte aanvragen om een idee te krijgen van het kostenplaatje.

X