Wat is de beste motor voor een ebike: voor-achter of middenmotor?
De meest gekozen motor voor een e-bike is de middenmotor. Dit type motor biedt nl de meeste voordelen. De middenmotor wordt door fietsers als beste beschouwd omdat de ondersteuning meteen begint te werken. Dat komt door de krachtsensor. De motor staat centraal en dat maakt ondermeer banden vervangen makkelijker.
Interessant om weten is dat de maximale kracht van een middenmotor van een elektrische fiets 250 Watt is. Fietsen met een hoger vermogen worden gezien als speed pedelecs of snor-bromfietsen. En daar heb je een rijbewijs en verzekering voor nodig.
We leggen hieronder de verschillen uit tussen een voormotor, achtermotor en middenmotor. Met alle voordelen en nadelen.
E-bike met middenmotor
De populairste ebike motor vandaag, is de middenmotor. De meeste elektrische fietsen met middenmotor werken met een krachtsensor en rotatiesensor. Wat is het verschil? Bij een ebike met rotatiesensor moet je vaak eerst een halve slag trappen voordat de ondersteuning begint te werken. Bij een elektrische fiets met krachtsensor is dat niet nodig. De motor zal de hoeveelheid ondersteuning altijd aanpassen. Hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer ondersteuning de motor biedt. Dit is een zeer effectief systeem. Wel met het nadeel dat wanneer je zelf geen kracht (meer) hebt, je ook op niet veel ondersteuning kan rekenen.
De motor in de trapas is ideaal voor alledaagse ritten maar ook langere ritten en heuvelachtig terrein vormen geen enkel probleem.
Een E-bike met middenmotor zorgt voor een fijne fietservaring dankzij aandrijving van de pedalen (in plaats van het wiel) en biedt de nodige ondersteuning. De plaatsing van de motor zorgt er voor dat je fiets er esthetisch mooi uitziet en de motor is vaak ook geïntegreerd in het frame.
Dankzij de centrale motor, is het repareren en vervangen van fietsbanden veel makkelijker dan bij een voor – of achtermotor.
Voor mensen die moeite hebben met hun evenwicht is een elektrische fiets met middenmotor de ideale keuze door de optimale gewichtsverdeling. Je kan trouwens net zoals bij een voorwielmotor een dichte kettingkast kiezen.
Helaas is een middenmotor storingsgevoeliger. De kracht die op de ketting wordt gezet kan namelijk sneller voor schade aan de versnellingssystemen zorgen. Daarnaast is een middenmotor vaak duurder dan de andere opties en vroeger maakten ze iets meer lawaai. Dit extra geluid werd veroorzaakt door de tandwielen. Intussen zijn middenmotoren echter een stuk stiller.
Voordelen van een middenmotor bij E-bikes:
- Krachtsensor past ondersteuning automatisch aan
- Geschikt voor lange ritten en heuvels
- Fijnere fietservaring en comfortabel rijden
- Esthetisch mooier want motor is ingewerkt
- Zorgt voor meer stabiliteit (dus beter evenwicht)
Nadelen aan een middenmotor bij E-bikes
- Duurder in aankoop
- Storingsgevoeliger
Ebike met voorwielmotor
Na de middenmotor wordt het vaakst gekozen voor een e-bike met een voorwielmotor. Deze is ideaal voor kortere fietstochtjes, aangezien de voormotor minder krachtige ondersteuning biedt. Daartegenover staat wel dat je van maximale elektrische ondersteuning kan genieten zonder zelf veel kracht te zetten. Zonder ondersteuning kan je bovendien erg licht fietsen omdat een voorwielmotor de mogelijkheid tot vrijloop heeft.
Een voorwielmotor wordt vaak als mooi gezien omdat deze motor goed in het design van de fiets past. Daarnaast is het ook een goedkopere motor die weinig onderhoud vergt. Je kan een voorwielmotor zowel met een naafversnelling als een derailleurversnelling combineren, waardoor zowel een open als een dichte kettingkast mogelijk zijn. Wat sommigen als een nadeel ervaren, is dat je bij dit type motor snel het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken, net omdat deze zich aan de voorkant bevindt. Dat komt door het hogere koppel. Dat wordt uitgedrukt in Nm (Newton Meter) en is meestal 50% hoger dan bij een middenmotor. Dit kan er onder bepaalde omstandigheden voor zorgen dat je fiets gaat doorslippen.
Voordelen van een voormotor bij E-bikes:
- Zit mooi in het voorwiel weggewerkt
- Meestal een krachtiger Koppel (trekkracht)
- Vragen weinig onderhoud
- E-bikes met voormotor zijn goedkoper in aankoop
Nadelen aan een voormotor bij E-bikes?
- Het is iets lastiger sturen
- Moeilijker om een fietsband te vervangen
- Past zich niet aan bij tegenwind of heuvels
- Zijn vaak rumoeriger dan een middenmoter
- Opletten bij gladheid en kiezelwegen
E-bike met achterwielmotor
Voor een zo natuurlijk mogelijke fietservaring, kies je voor een achtermotor. Een gewone fiets wordt namelijk ook aangedreven door het achterwiel. Zoals de naam doet vermoeden, zit de motor hier verwerkt in het achterwiel. Waar je hier het gevoel krijgt dat je een duwtje in de rug krijgt, zal dat bij een voormotor eerder voelen alsof je vooruit wordt getrokken. Een e-bike met achtermotor is ook vaak lichter in gewicht, maar de verdeling qua gewicht is niet in balans zoals bij een middenmotor.
Andere voordelen zijn : een stille motor waarbij je kan remmen en zo energie terugwinnen en meer versnellings niveaus om uit te kiezen. Enkel achter motoren worden niet zo vaak meer geproduceerd, omdat tegenwoordig iedereen kiest voor een middenmotor.
Een achtermotor heeft natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het niet mogelijk om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te combineren. Met een naafversnelling kan je van versnelling veranderen terwijl je stilstaat. Dit door langzaam of naar achter te trappen. Dit is niet mogelijk met een derailleur. En een derailleur is nu net wat automatisch de keuze is bij een achterwielmotor. Aangezien een derailleur een open systeem is, vergt het net iets meer onderhoud en je hoort de ketting tijdens het schakelen. Het is wel een lichter systeem.
Een ander nadeel van een achterwielmotor is dat dit type een lager rendement heeft dan de middenmotor waardoor je minder kilometers uit je accu haalt.
Voordelen van een achtermotor bij E-bikes:
- Stille motor
- Meer versnelling niveaus
- E-bikes met achtermotor zijn vaak ook goedkoper in aankoop
Nadelen aan een achtermotor bij E-bikes?
- Naafversnelling en gesloten kettingkast niet combineerbaar
- Derailleur hoor je tijdens het schakelen en iets meer onderhoud nodig
- Lager rendement dan een middenmotor
- Achterband wisselen niet zo simpel omdat de motor er is in verwerkt