De plaats van de motor kan verschillen bij elektrische fietsen. Ofwel zit deze vooraan, achteraan of in het midden van je fiets. De plaatsing van de motor, alsook hoeveel kracht deze moet hebben, hangt af van jouw situatie en wensen. Interessant om weten is dat de maximale kracht van een motor van een elektrische fiets 250 Watt is. Fietsen met een hoger vermogen worden gezien als snor-of bromfietsen.

Voorwielmotor

Na de middenmotor wordt het vaakst gekozen voor een e-bike met een voorwielmotor. Deze is ideaal voor kortere fietstochtjes, aangezien dit type motor minder krachtige ondersteuning biedt. Daartegenover staat wel dat je van maximale elektrische ondersteuning kan genieten zonder zelf veel kracht te zetten. Zonder ondersteuning kan je bovendien erg licht fietsen omdat een voorwielmotor de mogelijkheid tot vrijloop heeft.

Een voorwielmotor wordt vaak als mooi gezien omdat deze motor goed in het design van de fiets past. Daarnaast is het ook een stillere en goedkopere motor die weinig onderhoud vergt. Je kan een voorwielmotor zowel met een naafversnelling als een derailleurversnelling combineren, waardoor zowel een open als een dichte kettingkast mogelijk zijn. Wat sommigen als een nadeel ervaren, is dat je bij dit type motor snel het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken, net omdat deze zich aan de voorkant bevindt. Dit kan er onder bepaalde omstandigheden voor zorgen dat je fiets gaat doorslippen.


Middenmotor

De populairste optie vandaag is de middenmotor. De meeste fietsen van dit type werken met een krachtsensor die meet hoe hard je op je pedalen trapt. De motor zal de hoeveelheid ondersteuning aanpassen: hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer ondersteuning de motor biedt. Dit is een effectief systeem met het nadeel dat wanneer je zelf geen kracht (meer) hebt, je ook op niet veel ondersteuning kan rekenen. De motor in de trapas is ideaal voor alledaagse ritten maar ook langere ritten en heuvelachtig terrein vormen geen enkel probleem.

Een e-bike met deze motor zorgt voor een fijne fietservaring dankzij aandrijving van de pedalen (in plaats van het wiel) en biedt de nodige ondersteuning. De plaatsing van de motor zorgt er voor dat je fiets er esthetisch mooi uitziet en dat, indien nodig, banden gemakkelijk gerepareerd of vervangen kunnen worden. Voor mensen die moeite hebben met hun evenwicht is een elektrische fiets met middenmotor de ideale keuze door de optimale gewichtsverdeling. Je kan trouwens, net zoals bij een voorwielmotor, een dichte kettingkast kiezen.

Helaas is een middenmotor storingsgevoeliger. De kracht die op de ketting wordt gezet kan namelijk sneller voor schade aan de versnellingssystemen zorgen. Daarnaast is een middenmotor vaak duurder dan de andere opties en maken ze meer lawaai. Dit extra geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen; al werden hier de laatste jaren al veel oplossingen voor gevonden. Intussen zijn middenmotoren al een stuk stiller.


Achterwielmotor

Voor een zo natuurlijk mogelijke fietservaring, kies je voor een achterwielmotor. Een gewone fiets wordt namelijk ook aangedreven door het achterwiel. Zoals de naam doet vermoeden, zit de motor hier verwerkt in het achterwiel. Waar je hier het gevoel krijgt dat je een duwtje in de rug krijgt, zal dat bij een voorwielmotor eerder voelen alsof je vooruit wordt getrokken. Een e-bike met achterwielmotor is ook vaak lichter in gewicht, maar de verdeling qua gewicht is niet in balans zoals bij een middenmotor. Andere voordelen zijn een stille motor waarbij je kan remmen en zo energie terugwinnen en meer versnellingsniveau’s om uit te kiezen.

Een achterwielmotor heeft natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het niet mogelijk om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te combineren. Met een naafversnelling kan je van versnelling veranderen terwijl je stilstaat. Dit door langzaam of naar achter te trappen. Dit is niet mogelijk met een derailleur. En een derailleur is nu net wat automatisch de keuze is bij een achterwielmotor. Aangezien een derailleur een open systeem is, vergt het net iets meer onderhoud en je hoort de ketting tijdens het schakelen. Het is wel een lichter systeem. Een ander nadeel van een achterwielmotor is dat dit type een lager rendement heeft dan de middenmotor waardoor je minder kilometers uit je accu haalt.