Handleiding elektrische plooifiets MinervaCategoriesGeen categorie

Elektrische Plooifiets/vouwfiets kopen Minerva

Een elektrische plooifiets is een fiets die zowel elektrisch als opvouwbaar is. Het combineert de voordelen van een elektrische fiets en een opvouwbare fiets, waardoor het een handige en flexibele manier van transport is voor mensen die veel onderweg zijn.

Er zijn verschillende soorten elektrische vouwfietsen: voormotor, achtermotor en middenmotor. Wil je alles lezen over de verschillen tussen deze motoren dan kan dat in onze blog

De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je gemakkelijk en snel grotere afstanden kunt afleggen, zonder dat je zelf veel inspanning hoeft te leveren. Dit maakt de elektrische plooifiets een ideale keuze voor pendelaars die naar hun werk willen fietsen, maar niet bezweet willen aankomen.

Het opvouwbare aspect van de fiets maakt het gemakkelijk om de fiets op te bergen en te vervoeren. Hierdoor is het ook een handige optie voor mensen die weinig opbergruimte hebben thuis of op het werk, of voor mensen die de fiets mee willen nemen in de trein, bus of auto.

Er zijn verschillende merken die elektrische plooifietsen aanbieden, waaronder Minerva. Het is belangrijk om te overwegen welk model het beste past bij jouw behoeften en budget, afhankelijk van hoe je de fiets gaat gebruiken. Sommige modellen hebben bijvoorbeeld een langere actieradius dan andere, terwijl andere modellen weer lichter zijn om mee te nemen in het openbaar vervoer.

Wat zijn de afmetingen van een Elektrische vouwfiets?

De afmetingen van de Elektrische Plooifietsen zijn  92cm x 39cm x 64 cm

Wat zijn de voordelen van een Elektrische vouwfiets?

 

Een elektrische vouwfiets biedt diverse voordelen ten opzichte van een gewone fiets of een elektrische fiets zonder vouwfunctie. Hieronder staan enkele voordelen op een rij:

  1. Gemakkelijk te vervoeren: Het grootste voordeel van een elektrische vouwfiets is dat deze gemakkelijk kan worden opgevouwen en meegenomen kan worden in het openbaar vervoer of in de auto. Zo kan je snel van A naar B reizen zonder zorgen over parkeerproblemen of extra kosten voor het stallen van de fiets.

  2. Flexibiliteit: Door het compacte formaat kan een elektrische vouwfiets gemakkelijk worden opgeborgen in kleine ruimtes, zoals in een kast of onder het bed. Zo is het ideaal voor mensen die in kleine appartementen of studio’s wonen en geen ruimte hebben voor een grote fiets.

  3. Comfort: Een elektrische vouwfiets biedt net als een gewone elektrische fiets extra comfort bij het fietsen. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je gemakkelijk lange afstanden kunt afleggen zonder dat je zelf veel inspanning hoeft te leveren. Zo kan je snel en zonder zweten naar je bestemming fietsen.

  4. Milieuvriendelijk: Een elektrische vouwfiets is een milieuvriendelijk alternatief voor een auto of motor, omdat het geen uitstoot van schadelijke stoffen produceert.

  5. Gezondheid: Ondanks de elektrische ondersteuning, moet je nog steeds trappen om vooruit te komen op een elektrische vouwfiets. Dit betekent dat je toch wat beweging krijgt en dat het goed is voor de gezondheid.

Kortom, een elektrische vouwfiets biedt veel voordelen voor mensen die op zoek zijn naar een gemakkelijke, flexibele en milieuvriendelijke manier van vervoer.

Wat kost een Elektrische plooifiets gemiddeld?

De kostprijs voor een elektrische vouwfiets hangt vnl af van het type motor.

De prijs voor een plooifiets met een voormotor is 1.049 euro

De prijs voor een plooifiets met een achtermotor is 999 euro

De prijs voor een plooifiets met een middenmotor bedraagt 1.999 euro

 

 

 

Handleiding elektrische plooifiets MinervaCategoriesGeen categorie

Handleiding Elektrische Plooifiets/vouwfiets Minerva met achtermotor

[vc_row][vc_column][vc_column_text]NEDERLANDSTALIGE HANDLEIDING VOOR DE MINERVA E-FOLDING XV (E-2000RM LS)

Gefeliciteerd met uw aankoop van deze E-FOLDING XV E-2000RM LS Elektrische Fiets. Deze werd nauwkeurig ontwikkeld en geproduceerd volgens de meest recente internationale kwaliteitsnormen, waaronder EN 15194

Wij vragen u deze gebruikshandleiding grondig door te nemen alvorens de fiets te gebruiken. Deze bevat belangrijke informatie omtrent veiligheid en onderhoud. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om deze handleiding voor het fietsen te lezen.

Mocht een origineel onderdeel een defect vertonen op het vlak van kwaliteit binnen de garantieperiode, dan zullen wij dit vervangen. De garantieperiode voor de elektrische fietsen is als volgt:

Kaders en stijve vorken: 5 jaar

Elektrische componenten: 3 jaar mits degelijke zorg en onderhoud

Alle andere componenten: 3 jaar mits degelijke zorg en onderhoud.

Minerva kan geen verantwoordelijkheid nemen voor indirecte of bijzondere schade. Deze garantie is enkel van toepassing voor de oorspronkelijke koper die in het bezit moet zijn van een aankoopbewijs om een claim te laten goedkeuren. De garantie geldt enkel voor defecte onderdelen en dekt de gevolgen niet van normale slijtage, noch voor schade door een ongeval, misbruik, overbelasting, onachtzaamheid, onjuiste montage, onjuist onderhoud of de toevoeging van een item dat niet gepaard gaat met het originele, beoogde gebruik van de fiets.

Geen enkele fiets is onverwoestbaar en er kunnen dan ook geen claims goedgekeurd worden voor schade door incorrect gebruik, gebruik in competities, stuntrijden, schansrijden en springen of soortgelijke activiteiten. Claims moeten via www.servicebike.be doorgegeven worden. Uw wettelijke rechten worden niet beïnvloedt.

Minerva behoudt zich het recht om zonder kennisgeving bepaalde kenmerken te wijzigen. Alle informatie en kenmerken uit deze brochure zijn correct op het ogenblik van drukken.

  1. VOORWAARDEN VOOR HET GEBRUIK VAN DEZE ELEKTRISCHE FIETS MET TRAPONDERSTEUNING

Deze elektrische fiets met trapondersteuning werd ontwikkeld om te rijden op de weg of op een verharde ondergrond waarbij de banden het contact met de grond niet verliezen. Hij moet eveneens goed onderhouden worden volgens de instructies die in deze handleiding te vinden zijn;

Het gewicht van de fietser en de lading samen mag niet meer dan 100kg bedragen.

Tips inzake Veiligheid en Veilig Rijden

 Alvorens gebruik te maken van uw elektrische fiets met trapondersteuning, zorg er dan steeds voor dat de fiets zich in een veilige toestand bevindt. Controleer in het bijzonder dat:

  • Moeren, bouten, snelspanners en onderdelen strak aangespannen zijn en niet versleten of beschadigd zijn.
  • De rijpositie comfortabel is.
  • De remmen efficiënt werken.
  • Het sturen vlot gaat zonder een te grote speling.
  • De wielen vlot draaien en de naaflagers correct aangepast werden.
  • De wielen goed vastgemaakt werden en bevestigd aan het kader / de vork.
  • De banden zich in een goede staat bevinden en tot de juiste luchtdruk opgeblazen werden.
  • De pedalen stevig vastgemaakt werden aan de trapas.
  • De versnellingen correct werden aangepast.
  • Alle reflectoren zich op de goede plaats bevinden.

OPGEPAST WIELEN: Om de zes maanden dient uw elektrische fiets met trapondersteuning nagekeken te worden door een professional om er zeker van te zijn dat alles correct en op een veilige manier werkt. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om ervoor te zorgen dat alle onderdelen werken alvorens te gaan fietsen. Het is zeer belangrijk om maandelijks de slijtage van de banden te controleren en de lijn op de banden op te volgen. Wanneer deze groef onzichtbaar geworden is, kan de band niet meer op een veilige manier gebruikt worden. Een band die ernstig versleten is, is zeer gevaarlijk en moet vervangen worden. Pas de remblokken aan zodat deze op een afstand van 1-1,5mm van de band komen te staan.

NORMALE AANDACHT MOET BESTEED WORDEN AAN DE SPAAKSPANNING VAN DE NAAFAANDRIJVING.

OPGELET: U neemt een risico op lichamelijke letsels, schade of verliezen en dit op eigen verantwoordelijkheid indien u de bovenstaande voorwaarden niet naleeft en de garantie vervalt bijgevolg automatisch.

 1.BENAMING VAN DE ONDERDELEN VAN DE ELEKTRISCHE FIETS MET TRAPONDERSTEUNING E-2000RM LS

Efolding handleiding

  1. Wiel & Banden
  2. Velgen
  3. Spaken
  4. Voorrem
  5. Voorvork
  6. Spatbord vooraan
  7. Kader
  8. Stuur
  9. Remhendels
  10. Paneel LED
  11. Achterrem
  12. Snelspanner zadelpen
  13. Zadel
  14. Regelaar
  15. Batterij
  16. Bagagedrager achteraan
  17. Spatbord achteraan
  18. Pedaal
  19. Krukas & kettingwiel
  20. Motornaaf vooraan
  21. Fietsenrek

Montage-instructie

  1. HANDLEIDING VOOR DE ELEKTRISCHE ONDERDELEN VAN DE FIETS

De fietser moet voorwaarts trappen om ondersteuning te krijgen van de motor. Dit is een belangrijk veiligheidsaspect. De elektrische fietsen met trapondersteuning bieden hulp tot een snelheid van 25 km/u, daarna zal de motor uitschakelen. U kunt sneller rijden maar dit is afhankelijk van uw eigen trapkracht, er zal geen elektrische ondersteuning meer zijn.

Om de fiets te starten, schakelt u de hoofdschakelaar aan de zijkant van de batterij aan, het LED-scherm op het stuurpaneel zal oplichten. De motor zal pas inschakelen zodra het kettingwiel een volledige omwenteling gedraaid heeft. Dit zorgt ervoor dat de motor en de regelaar beschermd worden tegen schade en verlengt de levensduur van de elektrische onderdelen.

Inhoud

  1. Structuur van een elektrische fiets met ondersteuning
  2. Belangrijke veiligheidsvoorschriften
  3. Gebruik
  4. Installatie en gebruik van de batterij
  5. LED’s en functies
  6. De batterij gebruiken en onderhouden
  7. De lader gebruiken en onderhouden
  8. De elektrische naafmotor gebruiken en onderhouden
  9. De regelaar onderhouden
  10. Uitschakelen van de motor via de remhendel
  11. Eenvoudige foutopsporing
  12. Elektrische schema’s en kenmerken
  13. Overzicht technische specificaties
  1. Structuur van een Elektrische Fiets (Zie deel I. Fig. 1.2)

 

  1. Belangrijke veiligheidsvoorschriften 
  • Wij raden sterk aan een goedgekeurde helm te dragen die beantwoordt aan de lokale veiligheidsnormen.
  • Gehoorzaam de lokale verkeersregels op de openbare weg.
  • Houd rekening met de verkeersomstandigheden.
  • De fietser moet minstens 18 jaar oud zijn.
  • Laat uw fiets enkel nakijken in erkende fietswinkels.
  • Regelmatig onderhoud zorgt voor een betere en veiligere rijprestatie.
  • Laad niet meer dan 100kg op de fiets, dit inclusief de fietser zelf.
  • Op de fiets mag slechts één persoon plaatsnemen.
  • Zorg voor een regelmatig onderhoud van de fiets volgens de gebruikshandleiding.
  • Open de elektrische onderdelen niet of prober deze niet zelf te onderhouden. Neem indien nodig contact op met uw lokale fietshandelaar voor een bekwame dienstverlening.
  • Spring of race nooit met de fiets, voer er ook geen stunts mee uit en misbruik de fiets niet.
  • Rijd nooit onder invloed van drugs of alcohol.
  • We raden sterk aan om lichten te gebruiken wanneer het donker of mistig is, alsook bij een slechte zichtbaarheid.
  • Reinig de fiets door het oppervlak af te vegen met een zachte doek. Hardnekkige vlekken kunt u afwassen met wat water en neutrale zeep.

OPGELET: was de elektrische fiets niet rechtstreeks met de tuinslang of een hogedrukreiniger. Vermijd dat water kan binnendringen in de elektrische onderdelen aangezien dit de onderdelen kan beschadigen.

  1. Gebruik

Uw nieuwe elektrische fiets met trapondersteuning is een revolutionair transportmiddel dat bestaat uit een aluminium kader, een Li-ion batterij, een uiterst efficiënte elektrische naafmotor en regelaar met een elektrisch systeem voor trapondersteuning die de normale pedaaltred bijstaat. Het voornoemde materiaal zorgt voor een veilige fietservaring, een optimaal gebruik en kwaliteit. Het is dan ook belangrijk de volgende richtlijnen na te streven om op de best mogelijke manier van uw fiets te kunnen genieten.

Checklist voor het Fietsen

Zorg ervoor dat de banden volledig opgeblazen zijn zoals aangegeven op de velg alvorens ermee te fietsen. Zoals u weet, is de performantie van de fiets rechtstreeks afhankelijk van het gewicht van de fietser en de bagage/lading, dit samen met de opgeslagen energie in de batterij.

  • Laad ‘s nachts op, alvorens er de volgende dag mee te rijden.
  • Smeer de ketting regelmatig en reinig indien deze vuil of verharst is door gebruik te maken van een ontvetter, veeg vervolgens schoon en smeer de ketting opnieuw. 
  1. Installatie en gebruik van de accu

Bij de elektrische fietsen bevindt de batterij zich in de achterdrager (het batterijpakket is rechtstreeks verbonden met de controller-kast vooraan (fig. 2).
De schuif van de batterij is bevestigd op de drager.

Vervolgens wordt de batterijhouder vergrendeld met de sleutel, zie de bedieningsdetails hieronder. (Fig. 4.1 Fig. 4.2)

Batterij Efolding Minerva

Plaats eerst de batterijhouder horizontaal langs deze schuifregelaar (zoals fig. 2), duw hem dan in en zorg voor een goede pasvorm. Ten tweede, zorg ervoor dat de batterij stevig in de controllerbehuizing is geduwd en dat de connector goed in de controllerbox is geplaatst.

Accuslot Minerva Plooifiets

Steek vanuit de beginpositie 12 uur (waarbij de batterij en de drager zijn ontgrendeld) de sleutel in de sleuf, druk op en draai hem met de klok mee naar positie 6 uur (de batterij wordt dan vergrendeld met de drager). Integendeel, je kunt het ontgrendelen.

Acculading

Als er een stopcontact beschikbaar is binnen het bereik van uw fiets, kunt u uw fiets rechtstreeks opladen met de batterij nog aan de fiets bevestigd. De oplaadpoort is bedekt met een plastic dop, met een gele pijl voor kennisgeving (Fig 4.3). Open het, dan laad je de batterij direct op.
Het verwijderen van de batterij is handig voor het opladen op een locatie waar de fiets niet past of wanneer er geen bereikbare wisselstroomvoeding aanwezig is op de plaats waar de fiets geparkeerd staat
Voordat u de batterij uit de fiets verwijdert, moet u de volgende stappen ontgrendelen:

* zorg ervoor dat de schakelaar uit staat (Fig.4.4).
* Druk op de sleutel en draai hem tegen de klok in van 6 uur naar 12 uur positie. (zie Fig 4.2)
* Vergeet niet om de sleutel uit te halen en te verzorgen nadat u de batterij uit de drager hebt gehaald !!!

 

  1. DISPLAY EN FUNCTIES

LCD Display Minerva Plooifiets

  • ON/OFF-knop op het paneel en on/off van de lichten (Fig. 5)

De knop “” (met de rood/witte kleur zie Fig. 5): het stuurpaneel schakelt aan of uit wanneer u op deze knop drukt, indien de batterij in werking is. Enkel wanneer deze knop op On staat, kunt u het stuurpaneel gebruiken.

De “”-knop (6km/h): wanneer u blijft drukken op deze knop, gaat de elektrische fiets onmiddellijk naar een snelheid van 6km/uur. Meestal wordt dit gebruikt als assistentie bij het starten van de fiets, wanneer u de knop loslaat, stopt de assistentie en kunt u weer normaal rijden.

  • Batterijvermogen op het stuurpaneel

 In normale omstandigheden zullen de vier LED-lampjes van laag naar hoog branden wanneer u de stroomtoevoer aansluit. Wanneer alle LED-lampjes helder schijnen, betekent dit dat de batterij volledig opgeladen is. Indien het laatste lampje knippert, staat dit voor een waarschuwing en moet de batterij onmiddellijk opgeladen worden alvorens opnieuw te fietsen.

1 LED brandt maar knippert: het vermogen is bijna op, de batterij moet onmiddellijk opgeladen worden.

  • Selecteer het assistentieniveau op het stuurpaneel (in totaal 3 assistentieniveau’s)

 Wanneer het paneel in werking is, kunt u kiezen uit 3 assistentieniveau’s: laag, gemiddeld en hoog. Druk op de knoppen MODE om het assistentieniveau te wijzigen (Laag, gemiddeld en hoog). Op deze manier kunt u het assistentieniveau wijzigen:

Wanneer de stroom ingeschakeld is, zal het LED-lampje “Gemiddeld” branden. Dit betekent dat de vermogensassistentie op niveau 2 werkt. Vervolgens kunt u op de knoppen “MODE” drukken om te verhogen of verlagen van niveau.

Indien u het hoogste assistentieniveau kiest, betekent dit dat er meer elektrisch vermogen en dus minder menselijke aandrijving gevraagd wordt voor de fiets. Dit niveau is geschikt om bergop te rijden, wanneer de wind op kop staat of bij een zwaardere belasting van de fiets.

Schakelt u naar het middelste assistentieniveau, betekent dit dat het elektrisch vermogen en de menselijke aandrijving gelijkmatig verdeeld worden over de fiets. We raden dit assistentieniveau aan wanneer u op een vlakke, verharde weg rijdt.

Indien u kiest voor het laagste assistentieniveau, betekent dit dat er minder elektrisch vermogen en dus meer menselijke aandrijving gevraagd wordt voor de fiets. Hierdoor is dit een assistentieniveau om energie te besparen. We raden aan dit niveau te gebruiken wanneer u voor het plezier fietst of als sport.

Verder kan de vermogensfunctie op het paneel de gebruikers ook waarschuwen aan de hand van de vier LED-lampjes:

Indien de gebruiker vergeet de batterij uit te schakelen nadat hij vijf minuten niet meer gereden heeft, zullen alle LED-lampjes één voor één oplichten. Op deze manier wordt de gebruiker eraan herinnerd dat hij de batterij moet uitschakelen om energie te besparen.

  1. De batterij gebruiken en onderhouden

Voordelen van een Li-ion-batterij.

Deze elektrische fietsen met trapondersteuning zijn voorzien van hoogwaardige Li-ion-batterijen, een typische bron van groene stroom die heel licht is en het milieu niet vervuilt. Daarnaast hebben de Li-ion-batterijen ook de volgende voordelen:

  • Laden zonder geheugeneffect;
  • Hoge elektrische energiecapaciteit, klein volume, lichtgewicht, hoge uitgangsstroom, geschikt voor veeleisende voertuigen;
  • Lange levensduur;
  • Werkt in een breed temperatuurspectrum: -10°C tot +40°C.

Om de levensduur van de batterij te verzekeren en deze tegen schade te beschermen, vragen wij u de onderstaande richtlijnen voor gebruik en onderhoud na te leven:

Wanneer tijdens het fietsen het display aangeeft dat er nog maar 5% lading is, (zie Fig. 6,1), dan moet de accu zo snel mogelijk worden opgeladen!

6.2  Vergeet niet om de batterij volledig op te laden voordat u een lange reis gaat maken!
Druk op de knop aan het uiteinde van de batterijhouder,

wanneer de 3 voorlichten allemaal groen zijn, geeft dit aan dat de batterij is opgeladen. Wanneer het rode lampje bij de knop (aan / uit) brandt, betekent dit dat deze moet worden opgeladen (fig. 6.2).

6.3  Als de fiets minder frequent of een tijdje niet wordt gebruikt, moet de accu elke maand volledig worden opgeladen.

OPGELET:

  1. De levensduur van de batterij kan dalen na een lange opslag zonder regelmatig op te laden zoals hierboven omschreven, dit ten gevolge van natuurlijke ontlading.
  2. Gebruik nooit een stuk metaal om de twee polen van de batterij rechtstreeks met elkaar te verbinden, zo niet zal de batterij beschadigd worden door kortsluiting.
  3. Plaats de batterij niet bij een vuur of een andere warmtebron.
  4. Schud, stoot of gooi nooit hevig met de batterij.
  5. Houd de batterij buiten het bereik van kinderen indien u deze uit de fiets haalt om onverwachte ongelukken te vermijden.
  6. De batterij mag niet gedemonteerd worden.
  1. De batterijlader gebruiken en onderhouden

 Vooraleer u de batterij oplaadt, dient u deze gebruikshandleiding alsook de eventuele handleiding van de lader, die bij de fiets geleverd wordt, door te nemen. Houd eveneens rekening met onderstaande punten wat betreft de batterijlader.

  • Gebruik de lader niet in een omgeving met explosieve gassen of corrosieve stoffen.
  • Schud, stoot of gooi nooit met de batterijlader om schade te voorkomen.
  • Bescherm de batterijlader steeds tegen regen en vochtigheid!
  • De batterijlader dient gebruikt te worden binnen een temperatuurbereik tussen 0°C en +40°C.
  • De lader mag nooit gedemonteerd worden.
  • Gebruik enkel de lader die bij de elektrische fiets meegeleverd wordt, zo niet kan de batterij beschadigd raken en vervalt de garantie.
  • Tijdens het laden moeten zowel de batterij als de lader zich op een minimale afstand van 10 cm van de muur bevinden, tenzij er ventilatie mogelijk is voor de afkoeling. Plaats niets rond de lader wanneer deze in werking is!

Procedure voor het laden

Laad de batterij van de fiets op volgens onderstaande procedure:

  • De batterij kan opgeladen worden via het stopcontact, de schakelaar moet niet ingeschakeld zijn.
  • Steek de uitgangsstekker van de lader stevig in de batterij en steek vervolgens de hoofdkabel van de lader in het dichtstbijzijnde stopcontact.
  • Tijdens het laden zal het LED-lampje van de lader rood oplichten, wat betekent dat de batterij aan het opladen is. Wanneer het lampje groen wordt, is de batterij volledig opgeladen.
  • Na het laden haalt u de stekker van de lader eerst uit het stopcontact en vervolgens trekt u de uitgangsstekker van de lader uit de batterij. Sluit tot slot het deksel van de laderingang op de batterij en controleer of dit goed afgedekt is.
  1. De elektrische naafmotor gebruiken en onderhouden

 8.1  Onze intelligente e-fietsen zijn zo ingesteld dat de elektrische ondersteuning slechts in werking treedt na een volledige rotatie van het kettingwiel.

8.2  Gebruik de fiets niet bij wassend water of onweer om schade aan de elektrische onderdelen te vermijden.

8.3  Vermijd hevige schokken op de naafmotor, zo niet kan de aluminium kap of behuizing breken.

8.4  Controleer regelmatig de schroeven aan beide zijden van de naafmotor, draai ze stevig aan van zodra ze ietwat loskomen.

8.5  Controleer de kabels die verbinding maken met de motor.

  1. De regelaar onderhouden

 Bij onze elektrische fietsen zit de regelaar gebruikelijk in de batterijhouder.

Het is van groot belang dit elektronisch onderdeel te onderhouden a.d.h.v. de volgende richtlijnen:

9.1  Zorg ervoor dat er geen water kan instromen of blijven staan, dit kan de regelaar beschadigen.

Opmerking: Indien u denkt dat er water in de besturingskast is terechtgekomen, schakel de batterij dan onmiddellijk uit en fiets zonder elektrische ondersteuning. U kunt de elektrische ondersteuning opnieuw gebruiken zodra de besturingskast weer volledig droog is.

9.2  Zorg ervoor dat de regelaar niet stevig geschud wordt of stoten ondergaat om schade te vermijden.

9.3  De regelaar dient gebruikt te worden binnen een temperatuurbereik tussen -15°C en +40°C.

OPGELET: Open de besturingskast niet. Elke poging om de besturingskast te openen of de regelaar te wijzigen, zal tot gevolg hebben dat de garantie vervalt. Vraag uw lokale verdeler of erkende fietshandelaar om uw fiets te herstellen.

  1. Uitschakelen van de motor via de remhendel*

Dit is een uiterst belangrijk onderdeel om veilig te kunnen rijden. Zorg er in de eerste plaats voor dat het beschermd wordt tegen stoten en schade. Controleer ook regelmatig de bouten en moeren en draai ze stevig vast.

  1. Eenvoudige foutopsporing

De onderstaande informatie dient als uitleg, het is geen werkwijze voor de gebruiker om de herstelling zelf uit te voeren. Elke herstelling dient te gebeuren door een bekwame persoon die rekening houdt met de veiligheidsvoorwaarden en voldoende vertrouwd is met elektrisch onderhoud.

Omschrijving Probleem Mogelijke oorzaken Foutopsporing
Nadat u de batterij hebt ingeschakeld, geeft de motor geen ondersteuning tijdens het fietsen. 1) De motorkabel (waterbestendige dichting) zit los;

2) De remhendel keerde niet goed terug waardoor deze in “power off” blijft staan;

3) De zekering van de batterij is stuk;

4) De snelheidssensor is te ver verwijderd van de magnetische ring op de trapas;

5) De verbinding tussen de sensor en de regelaar zit los of werkt niet goed.

Controleer eerst en vooral of de batterij opgeladen is, zo niet laadt u haar op.

1) Ga na of de kabel goed vastzit. Indien hij los is, steekt u hem weer vast;

2) Trek de remhendel voorzichtig terug naar zijn normale positie, zonder te remmen;

3) Open het deksel van de batterij en controleer of de zekering stuk is. Zo ja, ga naar uw verdeler of erkende handelaar om een nieuwe zekering te plaatsen;

4) Pas de afstand tussen de magnetische ring en de sensor aan, deze mag maximum 3 mm bedragen;

5) Verbind de sensor en de regelaar opnieuw met elkaar.

De afstand per laadbeurt wordt korter (Opgelet: de efficiëntie van de batterij is afhankelijk van het gewicht van de fietser en de extra lading/bagage/wind / weg/constant remmen). 1) De laadtijd is te kort;

2) De omgevingstemperatuur is te laag waardoor de werking van de batterij verstoord is;

3) Regelmatig bergop rijden, met tegenwind of op slechte ondergronden;

4) De bandenspanning is laag (op te blazen);

5) Regelmatig remmen en starten.;

6) De batterij werd opgeslagen voor een lange tijd zonder gebruikt te worden.

1) Laad de batterij op volgens de instructies (hoofdstuk 7.3);

2) ’s winters of onder 0°C bewaart u de batterij beter binnen;

3) Dit wordt opnieuw normaal wanneer de rij-omstandigheden verbeteren;

4) Pomp de banden op en zorgt dat deze volledig opgeblazen werden tot 45psi voor uw fiets;

5) Dit wordt opnieuw normaal wanneer de rij-omstandigheden verbeteren. U hoeft zich geen zorgen te maken;

6) Laad de batterij regelmatig op zoals aangegeven in deze handleiding (zie hoofdstuk 6.3).

Indien bovenstaande geen oplossing biedt, contacteer dan uw verdeler of erkende handelaar.

Na het insteken van de stekker, licht de LED-indicator van de lader niet op. 1) Probleem met het stopcontact;

2) Slecht contact tussen de stekker van de lader en het stopcontact;

3) De temperatuur is te laag.

1) Controleer en herstel het stopcontact;

2) Controleer en steek de stekker stevig vast;

3) Laad de batterij op binnenshuis.

Indien bovenstaande geen oplossing biedt, contacteer dan uw verdeler of erkende handelaar.

Na 4-5 uur laden is de LED-indicator nog steeds rood en de batterij dus nog niet volledig opgeladen (Opgelet: het is zeer belangrijk uw fiets op te laden volgens de instructies die vermeld worden in hoofdstuk 7 om problemen of schade aan de fiets te vermijden. 1) De omgevingstemperatuur is 40°C of hoger;

2) De omgevingstemperatuur is lager dan 0°C;

3) De fiets werd niet opgeladen na het rijden, waardoor de batterij volledig ontladen werd;

4) De uitgangsspanning is te laag om de batterij op te laden.

1) Laad de batterij op in een ruimte boven 40°C, of volgens de instructies in hoofdstuk 7;

2). Laad de batterij binnenshuis op, of volgens de instructies in hoofdstuk 7;

3) Onderhoud de batterij goed volgens hoofdstuk 6.3 om natuurlijke ontlading te vermijden;

4) Er kan niet geladen worden indien de stroomtoevoer lager is dan 100V.

Indien bovenstaande geen oplossing biedt, contacteer dan uw verdeler of erkende handelaar.

De snelheid/KM wordt niet getoond op het LED-scherm. Het magnetische contact op de wielspaak bevindt zich te ver van de snelheidssensor (bevestigd op de kettinghouder of de voorvork van het kader), waardoor de sensor onvoldoende signalen krijgt van het roterende wiel. Controleer de afstand tussen het magnetische contact en de snelheidssensor, zorg ervoor dat dit minder is dan 5mm.

 

  1. Elektrische schema’s en kenmerken

We behouden ons het recht om, zonder voorafgaande mededeling, wijzigingen aan te brengen aan het product. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw verdeler.

Het elektrisch schakelschema is als volgt opgebouwd:

Elektrische schema Minerva Efolding

 

I. Verbinding motor. Kabel motor

1. Groen (motor HA)

2. Geel (motor HB)

3. Blauw (motor HC)

4) Rood (+5V)

5) Gele (H2)

6) groen (H3)

7) Blue (H1)

8) zwart (massa)

9) wit (Signaal van toerental)

II. Aansluiting voeding

1. Rood (36V)

2. Zwart (aarding)

 

III. Stroomkabel is verbonden met de stroom

1) Gele (weergavesignaal ZF)

2) groen (weergavesignaal IL)

3) Blue I extract blok)

4) zwarte (-)

5) rode (+)

6) wit (signaal)

IV. Verbinding display

1) Geel (signaal ZF)

2) Green (signaal IL)

3) Blue (kabel blok

4) zwarte (-)

5) rode (+)

V. verbinding werpt remmen

1) wit (signaal rem)

2) Black (5V)

 

IV. Sonde voor de verbinding van snelheid. controller

1) Blue (signaal)

2) Rood (+5V)

3) zwart (massa)

 13. Overzicht technische specificaties

 Hieronder vindt u de benaming van het model van uw fiets:

Model Opmerking (ter referentie)
E-FOLDING XV E2000RM LS

Algemene technische gegevens van deze elektrische fietsen:

Max. Snelheid met Elektrische Ondersteuning: 25km/u ±5%
Afstand indien volledig opgeladen: 36V: 80 km (totale lading ≦75kg)
Beschermingswaarde Overstroom: 12A
Beschermingswaarde Onderspanning: 31V

Technische gegevens omtrent de motor van de fiets:

Motortype: Borstelloos met Stary versnellingen en Hall
Maximaal Rijgeluid: <60db
Nominaal Vermogen: 200W

 

Maximaal Uitgangsvermogen: 250W
Nominale Spanning: 36V

Technische gegevens omtrent de batterij en de lader:

Type Batterij: Lithium
Spanning: 36V
Capaciteit: 10.4Ah

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

CategoriesGeen categorie

Alles over Elektrische Fietsen

Elektrische Fietsen: alles wat je wil weten over de werking, motor, batterij, versnelling, remmen, …

Hoe werkt een Elektrische Fiets?

Wat zijn de beste remmen voor een Elektrische Fiets?

Wat zijn de beste Elektrische Fietsen?

Wat zijnde beste merken voor een ebike?

Elektrische Fiets kopen? Waarop letten

Elektrische Fietsen Dames

Elektrische Fietsen Heren

Elektrische Fietsen vergelijken

Elektrische Fietsen Minerva

Ketting op fiets leggenCategoriesGeen categorie

Derailleur of naaf: welke versnelling kiezen?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Welke versnelling is de beste voor een ebike? derailleur of naafversnelling? welke kiezen?

Ook elektrische fietsen hebben versnellingen. Bij e-bikes heb je de keuze tussen 3 soorten versnelling : derailleur, naafversnelling en de automatische versnelling. De keuze van het type versnelling heeft ook een invloed op het soort motor en type kettingkast van jouw ebike. We leggen de verschillen én voor -en nadelen uit.

Ebike met derailleurversnelling

Een derailleurversnelling heeft meerdere zichtbare tandwielen aan het achterwiel. Dankzij een schakelmechanisme (de derailleur) zal de ketting zich trapsgewijs van het ene naar het andere tandwiel verplaatsen. Door deze gemakkelijke schakeling kan je over wel 25 versnellingen beschikken en eenvoudig kleine tussenstapjes maken. Je kan wel enkel schakelen als je aan het fietsen bent of roteert. 

De bediening is terug te vinden aan je stuur, wat zorgt voor een eenvoudig gebruik. Het is overigens een soepel systeem dat erg licht en krachtig is in vergelijking met de andere versnellingstypes. Het is dan ook de keuze bij uitstek voor sportieve ebikes en langere ritten in heuvelachtige gebieden.

Een systeem met een derailleurversnelling is enkel mogelijk in combinatie met een open kettingkast. Dit zorgt er wel voor dat het systeem gevoeliger is voor vuil en dus vaker onderhoud zal vereisen. Dit betekent ook wel dat je gemakkelijk het onderhoud kan voorzien: je moet niet steeds eerst de kettingkast verwijderen. Daarnaast moet je een derailleur regelmatig opnieuw (laten) afstellen.

Je kan dit systeem combineren met alle types motoren (voorwiel, midden, achterwiel).

Derailleurversnelling Minerva ebike

Voordelen derailleurversnelling:

  • een zeer groot bereik qua standen
  • Lichtgewicht. 
  • Een derailleur is ook zeer geschikt voor steile hellingen en fietsvakanties. 
  • Onderhoud en afstelling zijn redelijk gemakkelijk door de open kettingkast.

Nadelen derailleurversnelling:

  • Ze zijn kwetsbaar zijn
  • slijten sneller
  • vragen meer onderhoud 
  • Derailleurversnellingen kunnen niet gecombineerd worden met een dichte kettingkast. Wel kun je een kettingscherm monteren om je broek schoon te houden.

Ebike met naafversnelling

De naaf-versnelling blijft de meest beste keuze bij elektrische fietsen tegenwoordig ( Nexus)  In tegenstelling tot bij een derailleursysteem kan je tandwielen hier niet zien. Deze zitten namelijk verborgen in de naaf van het wiel. Je kan een naafversnelling combineren met een open of gesloten kettingkast.

Naafversnelling ebike Nexus Minerva Ebike
Naafversnelling ebike Nexus Minerva Ebike

Dit systeem heeft opmerkelijk minder versnellingen (doorgaans 7 à 8) waardoor het vinden van de ‘perfecte’ versnelling soms wat moeilijker is. Je kan hierdoor ook minder nauwkeurig schakelen, en best wanneer je niet aan het trappen. Hierdoor voorkom je mogelijke beschadigingen, en dus kosten.

Er zijn e-bikes die over een schakel hulp beschikken die ervoor zorgt dat de trapondersteuning automatisch stopt tijdens het schakelen. Soms kan je zelf gaan voor een automatisch schakelsysteem. Bij een naafsysteem kan je trouwens wel schakelen in stilstand, wat niet mogelijk is bij een derailleur.

Qua onderhoud zit je vrij goed met een naafversnelling. Deze type systemen zijn namelijk onderhoudsvrij omdat het schakelmechanisme in de naaf verwerkt is. Vuil en water krijgen de kans niet om je systeem aan te tasten. Het is wel een vrij zwaar systeem.

Je kan dit systeem combineren met een voorwiel- of middenmotor.

Voordelen naafversnelling:

  • zit doorgaans weggestoken in kettingkast, schakelt veel vlotter en lichter
  • je kan schakelen in stilstand
  • onderhoudsvrij

Nadelen naafversnelling:

  • Vraagt meer kennis om zelf een wiel te vervangen
  • De naafversnelling zelf regelen vereist kennis
  • Duurder in aankoop
  • iets minder nauwkeuriger schakelen

Ebike met automatische versnelling

De automatische (ook wel traploze) versnelling is het meest simpele systeem. Er is geen vast aantal versnellingen en je hoeft zelf niet meer te piekeren erover.

Je kan kiezen tussen een handmatige en een automatische variant. Het handmatige systeem kan je via een draaihendel aan het stuur bedienen, terwijl het automatische systeem zelf alles gaat bepalen. Voor een elektrische fiets is een automatische versnelling erg interessant om het maximale uit je actieradius te halen. Je accu zal het wel iets zwaarder te verduren krijgen en meer energie moeten afgeven. Je fiets kan ook wat zwaarder wegen als deze versnelling aanwezig is; het is een vrij stevig systeem.

Ook dit is een onderhoudsvrij systeem. Je zal sowieso voor een gesloten kettingkast moeten gaan. Combineren kan met een voorwiel- of middenmotor.

Voordelen automatisch versnellingsysteem:

  • onderhoudsvrij
  • het systeem schakelt automatisch

Nadelen automatisch versnellingssysteem:

  • is een zwaarder systeem
  • batterij verbruikt meer

Het verschil tussen 7 versnellingen of 9 bij een E-bike

Bij Minerva werken wij op e-bikes hoofdzakelijk met 7 of 9 Speed

Laten we als voorbeeld een 9 speed cassette nemen (9 tandwielen achter) en een enkel kettingblad voor. Het totaal aantal versnellingen is in het voorbeeld dus 1 x 9 = 9. Wanneer het gewenste bereik van de versnellingen groot is en maar weinig beschikbare versnellingen worden de onderlinge stappen naar de volgende versnelling groter. Hierdoor bestaat de kans dat je niet de meest ideale versnelling kunt vinden onder alle omstandigheden.

Bij 7 speed heb je enkel de twee laatste/grootste tandwielen niet. Deze zijn hoofdzakelijk nodig bij zware beklimmingen . 

HOE BEDIEN JE DE VERSNELLING:

Afbeelding 1 draaisysteem 7 SP

                           

Afbeelding 2 kliksysteem 9 SP  

 

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

CategoriesMeest gelezen

Soorten remmen bij een ebike?

Schijfremmen of Velgremmen bij een ebike? 

De meest gekozen remmen voor elektrische fiets zijn zijn V brakes (= velgremmen). De beste en meer efficiëntere remmen op een bike zijn Disc Brakes. (=schijfremmen)  Daarnaast heb je ook nog de terugtraprem en rollerbrakes.

Aangezien je met een e-bike tot 25 km/u kan rijden, is het erg belangrijk krachtige remmen te hebben op je fiets. Dit zijn de verschillende remmen voor een ebike:

Ebike met Schijfremmen

Een schijfrem of disc brake :

Vroeger waren het vooral mountainbikes die schijfremmen hadden, maar tegenwoordig zijn er ook elektrische fietsen met Disc Brakes. Een schijfrem werkt volgens het volgende principe: 

Op het wiel is een stalen schijf aanwezig die draait wanneer het wiel wordt aangedreven. Wanneer je de handrem inknijpt, drukken remblokjes tegen deze schijf. Daardoor wordt het volledige wiel afgeremd. 

We maken een onderscheid tussen een mechanisch en hydraulisch schijfrem. 

Hydraulische rem:

  • Direct en doseerbaar remgevoel  
  • Werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. 
  • Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaar der te remmen
  • Mechanische schijfremmen zie je niet zo vaak meer omdat deze meer onderhoud vergen en niet even krachtig zijn als de hydraulische variant.

Schijfremmen:

  • Hebben een korte remweg, en dit zowel op droge als natte dagen. Het is dus niet dat je een langere remweg nodig hebt bij regenachtig weer, zoals bij velgremmen.
  • Je rem zal niet warm worden tijdens een afdaling, in tegenstelling tot terugtrap- en velgremmen. Dit type rem zal ook niet slijten, waardoor je er lang plezier van hebt.

Een nadeel is echter dat dit een erg kwetsbare rem is. Tussen de schijf en de remblokjes is maar een beperkte ruimte aanwezig waardoor ze meteen botsen wanneer het frame niet stijf genoeg is. Ook bij een slag in de remschijf, een slechte afstelling of een beetje vuil kan dit al gebeuren.

Voordelen van schijfremmen:

  • Kortere remafstand 
  • Steeds dezelfde remkracht wordt minder warm als remblokken of V-brakes
  • Slijt nauwelijks

Nadelen van schijfremmen:

  • Onderhoud vervangen remblokken en enige of minimale kennis 
  • kwetsbare rem

De Minerva fietsen met Disc brakes zijn…

– Melanie steps 9 SP dames en heren

– Elektrische 27,5” Mountainbike integrated battery 27 SP

CategoriesMeest gelezen

Wat is de beste motor voor een ebike?

Wat is de beste motor voor een ebike: voor-achter of middenmotor? 

De meest gekozen motor voor een e-bike is de middenmotor. Dit type motor biedt nl de meeste voordelen. De middenmotor wordt door fietsers als beste beschouwd omdat de ondersteuning meteen begint te werken. Dat komt door de krachtsensor. De motor staat centraal en dat maakt ondermeer banden vervangen makkelijker.

Interessant om weten is dat de maximale kracht van een middenmotor van een elektrische fiets 250 Watt is. Fietsen met een hoger vermogen worden gezien als speed pedelecs of snor-bromfietsen. En daar heb je een rijbewijs en verzekering voor nodig.

We leggen hieronder de verschillen uit tussen een voormotor, achtermotor en middenmotor. Met alle voordelen en nadelen.

E-bike met middenmotor

De populairste ebike motor vandaag, is de middenmotor. De meeste elektrische fietsen met middenmotor werken met een krachtsensor en rotatiesensor. Wat is het verschil? Bij een ebike met rotatiesensor moet je vaak eerst een halve slag trappen voordat de ondersteuning begint te werken. Bij een elektrische fiets met krachtsensor is dat niet nodig. De motor zal de hoeveelheid ondersteuning altijd aanpassen. Hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer ondersteuning de motor biedt. Dit is een zeer effectief systeem. Wel met het nadeel dat wanneer je zelf geen kracht (meer) hebt, je ook op niet veel ondersteuning kan rekenen. 

De motor in de trapas is ideaal voor alledaagse ritten maar ook langere ritten en heuvelachtig terrein vormen geen enkel probleem.  

Een E-bike met middenmotor zorgt voor een fijne fietservaring dankzij aandrijving van de pedalen (in plaats van het wiel) en biedt de nodige ondersteuning. De plaatsing van de motor zorgt er voor dat je fiets er esthetisch mooi uitziet en de motor is vaak ook geïntegreerd in het frame.  

Dankzij de centrale motor, is het repareren en vervangen van fietsbanden veel makkelijker dan bij een voor – of achtermotor.

Voor mensen die moeite hebben met hun evenwicht is een elektrische fiets met middenmotor de ideale keuze door de optimale gewichtsverdeling. Je kan trouwens net zoals bij een voorwielmotor een dichte kettingkast kiezen.

Helaas is een middenmotor storingsgevoeliger. De kracht die op de ketting wordt gezet kan namelijk sneller voor schade aan de versnellingssystemen zorgen. Daarnaast is een middenmotor vaak duurder dan de andere opties en vroeger maakten ze iets meer lawaai. Dit extra geluid werd veroorzaakt door de tandwielen.  Intussen zijn middenmotoren echter een stuk stiller.

Voordelen van een middenmotor bij E-bikes:

  • Krachtsensor past ondersteuning automatisch aan
  • Geschikt voor lange ritten en heuvels
  • Fijnere fietservaring en comfortabel rijden 
  • Esthetisch mooier want motor is ingewerkt
  • Zorgt voor meer stabiliteit (dus beter evenwicht)

Nadelen aan een middenmotor bij E-bikes

  • Duurder in aankoop
  • Storingsgevoeliger

Bekijk hier al onze ebikes

Ebike met voorwielmotor

Na de middenmotor wordt het vaakst gekozen voor een e-bike met een voorwielmotor. Deze is ideaal voor kortere fietstochtjes, aangezien de voormotor minder krachtige ondersteuning biedt. Daartegenover staat wel dat je van maximale elektrische ondersteuning kan genieten zonder zelf veel kracht te zetten. Zonder ondersteuning kan je bovendien erg licht fietsen omdat een voorwielmotor de mogelijkheid tot vrijloop heeft.

Een voorwielmotor wordt vaak als mooi gezien omdat deze motor goed in het design van de fiets past. Daarnaast is het ook een goedkopere motor die weinig onderhoud vergt. Je kan een voorwielmotor zowel met een naafversnelling als een derailleurversnelling combineren, waardoor zowel een open als een dichte kettingkast mogelijk zijn. Wat sommigen als een nadeel ervaren, is dat je bij dit type motor snel het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken, net omdat deze zich aan de voorkant bevindt. Dat komt door het hogere koppel. Dat wordt uitgedrukt in Nm (Newton Meter) en is meestal 50% hoger dan bij een middenmotor. Dit kan er onder bepaalde omstandigheden voor zorgen dat je fiets gaat doorslippen.

Voordelen van een voormotor bij E-bikes:

  • Zit mooi in het voorwiel weggewerkt
  • Meestal een krachtiger Koppel (trekkracht)
  • Vragen weinig onderhoud
  • E-bikes met voormotor zijn goedkoper in aankoop

Nadelen aan een voormotor bij E-bikes?

  • Het is iets lastiger sturen
  • Moeilijker om een fietsband te vervangen
  • Past zich niet aan bij tegenwind of heuvels
  • Zijn vaak rumoeriger dan een middenmoter
  • Opletten bij gladheid en kiezelwegen

E-bike met achterwielmotor

Voor een zo natuurlijk mogelijke fietservaring, kies je voor een achtermotor. Een gewone fiets wordt namelijk ook aangedreven door het achterwiel. Zoals de naam doet vermoeden, zit de motor hier verwerkt in het achterwiel. Waar je hier het gevoel krijgt dat je een duwtje in de rug krijgt, zal dat bij een voormotor eerder voelen alsof je vooruit wordt getrokken. Een e-bike met achtermotor is ook vaak lichter in gewicht, maar de verdeling qua gewicht is niet in balans zoals bij een middenmotor. 

Andere voordelen zijn : een stille motor waarbij je kan remmen en zo energie terugwinnen en meer versnellings niveaus om uit te kiezen. Enkel achter motoren worden niet zo vaak meer geproduceerd, omdat tegenwoordig iedereen kiest voor een middenmotor.

Een achtermotor heeft natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het niet mogelijk om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te combineren. Met een naafversnelling kan je van versnelling veranderen terwijl je stilstaat. Dit door langzaam of naar achter te trappen. Dit is niet mogelijk met een derailleur. En een derailleur is nu net wat automatisch de keuze is bij een achterwielmotor. Aangezien een derailleur een open systeem is, vergt het net iets meer onderhoud en je hoort de ketting tijdens het schakelen. Het is wel een lichter systeem. 

Een ander nadeel van een achterwielmotor is dat dit type een lager rendement heeft dan de middenmotor waardoor je minder kilometers uit je accu haalt.

Voordelen van een achtermotor bij E-bikes:

  • Stille motor
  • Meer versnelling niveaus
  • E-bikes met achtermotor zijn vaak ook goedkoper in aankoop

Nadelen aan een achtermotor bij E-bikes?

  • Naafversnelling en gesloten kettingkast niet combineerbaar
  • Derailleur hoor je tijdens het schakelen en iets meer onderhoud nodig
  • Lager rendement dan een middenmotor
  • Achterband wisselen niet zo simpel omdat de motor er is in verwerkt