CategoriesGeen categorie

Batterij van een ebike: waarop letten?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Wist je dat de helft van de verkochte fietsen in België intussen elektrische fietsen zijn? Het is dus belangrijk dat je weet waar je aan begint. Eén van de belangrijkste onderdelen van je elektrische fiets is de batterij. Als je goed voor je batterij zorgt, zal deze langer meegaan. Er zijn intussen heel wat batterijen op de markt, en de juiste kiezen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het is belangrijk dat je vooraf stilstaat bij de reden van aankoop. Waarvoor ga je je fiets vooral gebruiken? Dit is namelijk van invloed op de accu die het beste bij jou past. In deze blog overlopen we de verschillende batterijen, hun kenmerken en meer. We geven ook enkele tips mee om ervoor te zorgen dat je zolang mogelijk van je elektrische fiets kan genieten.

Soorten

Batterijen voor fietsen zijn er in verschillende soorten en maten.

  1. Li-ion
    De meest voorkomende batterij is de lithium-ion (li-ion) accu. Intussen zijn zowat 99% van alle nieuw verkochte elektrische fietsen voorzien van li-ion accu’s. Deze accu’s staan bekend om hun hoge capaciteit per kilo. Het is een lichte en compacte batterij die een lange levensduur en lage zelfontlading heeft. Tegenover dit sterke type batterij staat wel een hogere prijs. De prijs/kwaliteit verhouding van een li-ion batterij is wel erg interessant.
  2. NiCd
    De Nikkel Cadmium accu (NiCd) is vrij groot en zwaar. Deze accu kom je niet vaak meer tegen en is alleen nog maar verkrijgbaar op tweedehands fietsen. Deze batterij werd intussen vervangen door de NiMH batterij.
  3. NiMH
    Samen met Li-ion is dit de meest voorkomende accu, hoewel deze een kortere levensduur en hogere zelfontlading heeft. Dit gaat wel gepaard met een goedkopere prijs.
  4. LiPo (onderdeel Li-ion)
    De laatste soort is de lithium polymeer accu (LiPo). Ook deze hebben een lage zelfontlading en laden snel op. Ze zijn kleiner maar een stuk duurder dan een li-ion batterij. De voordelen van een LiPo batterij zijn echter beperkt ten opzichte van een Li-ion accu.

Plaats van de batterij

De positie van de fietsbatterij is heel belangrijk. Zo heeft deze een invloed op de gewichtsverdeling van je fiets, wat dan weer een invloed heeft op je rijcomfort.

Een eerste optie is in het midden van je fiets. Batterijen kunnen op het frame of bij de zitbuis geplaatst worden, wat zorgt voor een stabiele balans. De batterij kan gemakkelijk verwijderd worden wanneer een oplaadbeurt nodig is, en komt vooral voor bij sportieve elektrische fietsen.
Een tweede optie is een fietsbatterij die geplaatst wordt in de bagagedrager. Ook hier kan je de batterij er eenvoudig uithalen om deze op te laden. Deze plaats is iets minder opvallend en ook beschadiging zal minder snel optreden. Bij een fiets met voorwielmotor zorgt deze plaatsing ook voor een optimale gewichtsverdeling.

Soms wordt een fietsbatterij in het frame weggewerkt. Dit is ideaal als je niet wil dat je batterij niet opvalt. Ook hier zal de batterij minder snel beschadigd worden. Dit zorgt niet alleen voor stabiliteit en gewichtsverdeling, maar het ziet er ook nog eens volledig afgewerkt uit.

Bij sportieve e-bikes wordt de batterij vaak op het frame geplaatst, meestal op de schuine buis. In combinatie met een middenmotor is er een ideale gewichtsverdeling.


Capaciteit

De capaciteit geeft aan hoeveel kilometer je kan fietsen voor je je batterij moet opladen. De meeste merken hebben batterijen vanaf 300Wh. Er is een eenvoudige formule om de capaciteit te berekenen. Hierbij zijn enkele zaken van belang. Ten eerste is er de spanning of voltage. Daarnaast is er de ampère hour, wat aangeeft hoeveel ampère de batterij aan de motor kan afgeven. Hoe hoger dit getal, hoe meer energie er kan worden opgeslagen, en hoe hoger de capaciteit van je batterij. Je kan de capaciteit berekenen aan de hand van volgende formule:

Voltage (V) x ampère hour (Ah) = Energieverbruik in watt-hour (Wh)

Een batterij met een hoge capaciteit kan langer zonder opladen en heeft minder intensieve belasting, wat zorgt voor een langere levensduur. Moet je dan altijd voor een fietsbatterij met hoge capaciteit gaan? Het antwoord is nee. Hoge capaciteit batterijen zijn over het algemeen duurder en zwaarder, waardoor niet iedereen hiervoor kiest. Afhankelijk van jouw situatie zal dus een andere fietsbatterij het meest geschikt zijn. Doe je graag lange fietstochten, dan zal een batterij met hoge capaciteit eerder aangewezen zijn. Woon je op een kleine 10 kilometer van je werk en wil je je fiets als vervoermiddel naar je werk gebruiken? Dan zal een accu met een lagere capaciteit volstaan.

Actieradius

Het aantal kilometer dat je e-bike kan afleggen na een oplaadbeurt wordt de actieradius genoemd. Deze ligt voor e-bikes tussen enkele tientallen kilometers en 150 km. Verschillende factoren kunnen een invloed uitoefenen op de actieradius: de bandenspanning, leeftijd van de batterij, het gewicht van de fietser/bagage, het landschap, de fietssnelheid, etc. Een andere belangrijke factor is de temperatuur. In de winter zal een fietsbatterij namelijk minder capaciteit hebben omdat het koud is. Het is dus wel interessant om hier rekening mee te houden wanneer je in de winter een fietstochtje plant.

Levensduur

Een fietsbatterij gaat tussen de 3 en 7 jaar mee. Onder andere de capaciteit en omgang zullen een effect hebben op de levensduur, maar ook het oplaadgedrag mag je niet onderschatten. Wacht niet met het opladen van je batterij en laadt hem ook niet volledig op. Onderzoek toonde aan dat een laadrange tussen de 20 en 80% voordeliger is voor je batterij. Zorg ook dat je de batterij oplaadt wanneer je deze niet gebruikt; een oplaadbeurt iedere maand of iedere 2 maand is zeker aan te raden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]