[vc_row][vc_column][vc_column_text]Je denkt er niet altijd meteen aan, maar een elektrische fiets weegt een stukje meer dan een traditionele fiets. Het is belangrijk hier rekening mee te houden wanneer je een e-bike aanschaft. Niet iedereen heeft namelijk de kracht om zo’n zwaardere fiets op te heffen en te dragen. Daarnaast denken we er ook niet altijd aan om een fietsendrager te kopen op maat van een elektrische fiets.
Gewone stadsfiets
en traditionele fiets wil je meestal voor verschillende doeleinden gebruiken: kleine boodschappen doen, een fris fietstochtje maken in de zomer, snel even naar het centrum gaan, of zelfs je naar je werkplaats verplaatsen. De traditionele stadsfiets moet dus redelijk wat aankunnen.
Gemiddeld zal dit soort fiets rond de 18 kg wegen, hoewel modellen variëren tussen de 14 en 21 kg. Dit klinkt al vrij zwaar, en dat is het ook, maar dat is met een reden. Het stalen frame zorgt niet enkel voor deze grote massa, maar maakt een stadsfiets ook robuust.
Elektrische fiets
Een elektrische fiets is wat complexer dan een stadsfiets, waardoor ook het gewicht wat hoger zal liggen. Het is wel belangrijk om te weten dat e-bikes enorm kunnen verschillen in gewicht: een racefiets kan slechts 17 kg wegen, maar een transportfiets zal dan weer 29 kg wegen. Maar welk effect heeft deze zwaarte nu eigenlijk op je fiets? Normaal is het zo dat hoe zwaarder je fiets, hoe harder je moet trappen. Dit is echter niet het geval bij een elektrische fiets. Je krijgt hierbij namelijk trapondersteuning, waardoor het gewicht minder van belang is.
Ten eerste heeft het een impact op je actieradius. Een zwaardere fiets zorgt ervoor dat je elektrische motor harder moet werken, en dus bijgevolg harder aan je batterij trekken. Ga je voor een zwaardere fiets? Let dan goed op de actieradius en overweeg misschien een accu upgrade voor een betere performantie en meer kilometers.
Ten tweede is er de gewichtsverdeling. Op een elektrische fiets zijn zowel een motor als een accu aanwezig. Beide vindt je niet terug op een gewone fiets. Deze twee componenten zorgen voor extra gewicht, en dat op verschillende mogelijke plaatsen. De motor kan zowel vooraan, midden, of achteraan je fiets bevestigd zijn. Een centrale motor zal natuurlijk voor de meest ideale gewichtsverdeling zorgen. Een voorwielmotor wordt ook vaak gekozen, maar hier voelt het sturen soms zwaarder aanvoelen. Bij een achterwielmotor krijg je dan weer het gevoel dat je als het ware een ‘duwtje in de rug’ krijgt. De accu van je fiets wordt vaak onder de bagagedrager geplaatst, waardoor de achterkant van je fiets extra gewicht krijgt. Om dit te compenseren, kan je deze batterij combineren met een voorwielmotor. Zo blijft je fiets toch in evenwicht. Je accu kan verder ook in of aan het frame zitten. Waar je accu zich ook bevindt, een middenmotor zal altijd voor stabiliteit zorgen.
Denk ten derde ook eens na over een fietsendrager. Misschien ga je graag op reis en neem je dan liefst je fiets(en) mee? Je zal moeten nakijken of je huidige (of nieuwe) fietsendrager de elektrische fietsen kan dragen. Elke drager heeft een maximale draagcapaciteit, welke staat aangegeven op de drager zelf of in de handleiding. Zorg dus dat je een fietsendrager hebt die voldoende gewicht aankan!
Als laatste geven we graag nog een tip mee. Accu’s in elektrische fietsen zijn oplaadbaar en dus mobiel. Wil je het gewicht van je fiets wat omlaag halen, dan kan je dus je accu los van je e-bike vervoeren. Dit zal al snel 3 kg verlichten én is ook een stuk veiliger voor je batterij, zeker als je je fiets vaak op een fietsendrager plaatst. Je wil namelijk niet dat je accu tijdens een autorit wegglijdt. Een ongeluk is snel gebeurd, probeer hierop te anticiperen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]